• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213927
+
-

رازهای مهم طول عمر

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

سازمان جهانی بهداشت در بخشی از گزارشی که به‌تازگی انتشار یافته این پرسش را مطرح کرده که چه‌کسی گفته «باید از سنین بزرگسالی به فکر پیری و پیر شدن و عمر طولانی بود؟» به نوشته روزنامه سان، کارشناسان طول عمر معتقدند حتی چیزی به آسانی استفاده از کرم ضد‌آفتاب در طول روزهای تابستان می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. در این‌باره  چندعادت ساده مطرح است که اگر از همین حالا رعایت کنید می‌توانید طول عمر خود را افزایش دهید.

غذای مدیترانه ای بخورید
این نخستین‌بار نیست که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌دلیل فواید آن برای سلامتی مورد توجه قرار می‌گیرد. یک مطالعه 20ساله که توسط محققان دانشگاه بارسلونا انجام شد نشان داد که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای که مملو از میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی است، می‌تواند سال‌ها به زندگی شما اضافه کند.

تمرینات جسمانی
شروع تمرینات جسمانی در سنین بالا دشوار است، اما عادت به انجام تمرین مداوم از سنین 20 یا 30سالگی می‌تواند شما را برای انجام تمرینات ورزشی در سنین پیری آماده کند. لوک ورتینگتون، مربی شخصی و متخصص علوم ورزشی به بیزنس اینسایدر گفت که با درنظر گرفتن اهداف «5رکن تناسب اندام» می‌توانیم از ورزش خود حداکثر بهره را ببریم که شامل (ارتقای) قدرت جسمانی، سلامتی اندام
قلبی عروقی، تحرک، ایجاد تناسب در ترکیب بدن و سلامت عاطفی است.

سلامت قلب‌
یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که فشار خون خود را در سنین 20 تا 30سالگی مدام بررسی کنید. فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

مراقبت از پوست
روزانه از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید. به‌گفته یک متخصص پوست علاوه بر ضدآفتاب از رتینوئیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها هم استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان و هفت تا 9ساعت خواب شبانه هم برای پوست شما مفید است.

مراقبت از مغز
مراقبت از مغز ممکن است به‌نظر کار چندان مهمی نیاید، اما دکتر دیل بریدسن، محقق علوم اعصاب در مؤسسه باک می‌گوید که بهبود سلامت مغز با تقویت سلامت کل بدن شما مرتبط است و رژیم غذایی به‌ویژه رژیم گیاهی و استفاده از سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم پیچ می‌تواند نقش زیادی در سلامت مغز داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید