• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213896
+
-

یک‌سوم طلافروشان مالیات نمی‌دهند

آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد 74درصد طلافروشان حداکثر 15میلیون تومان در‌ماه مالیات پرداخت می‌کنند

گزارش
یک‌سوم طلافروشان مالیات نمی‌دهند

محسن امین- روزنامه‌نگار

در شرایطی که موج شایعه‌سازی‌ در مورد افزایش مالیات طلافروشان ظرف روز‌های گذشته چالش‌برانگیز شده است، اطلاعات موجود نشان می‌دهد اولا افزایش نرخی برای دریافت مالیات در کار نیست و دوماً طبق آمارها 74درصد طلافروشان یا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند یا حداکثر مالیات بر درآمد پرداختی آنها 15میلیون تومان در‌ماه است. ضمن اینکه 34درصد طلافروشان هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
به گزارش همشهری، هفته گذشته و بعد از آنکه مشخص شد طلافروشان نیز باید ازاول دی و از طریق سامانه مودیان مالیاتی صورتحساب الکترونیکی دریافت کنند و همچنین الزام طلافروشان به ثبت موجودی طلایشان در سامانه جامع تجارت موج تازه‌ای از شایعات درباره افزایش مالیات طلافروشان به راه افتاد.

اصل طلا مشمول مالیات نیست
 طبق قانون فعلا قرار نیست هیچ مالیاتی بابت اصل طلا دریافت شود و پرداخت مالیات از سوی مردم برای خرید طلا هم صحت ندارد.آنطورکه رئیس سازمان امور مالیاتی در این‌باره گفته است نه فقط قرار نیست هیچ مالیاتی از اصل طلا دریافت شود بلکه مردم نیز به‌عنوان خریدار لازم نیست کد ملی خود را به فروشنده بدهند.  محمد‌هادی سبحانیان تأکید کرده است: اصل طلا، جواهر و پلاتین به‌کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و فقط اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید است مشمول ارزش افزوده است.
مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل میزان پرداخت مالیات طلافروشان مانند سایر مشاغل و اصناف است به این معنا كه اگر سود فعالیت طلافروشان بین صفر تا 200میلیون تومان در‌ماه باشد باید 15درصد مالیات پرداخت کنند و اگر درآمد آنها بعد از کسر هزینه‌ها بین 200 تا 400میلیون تومان باشد میزان مالیات پرداختی آنها 20درصد سود تعیین خواهد شد.
 طلافروشانی که بالاتر از 400میلیون تومان سود کرده‌اند نیز نرخ مالیات‌شان 25درصد خواهد بود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید