• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213892
+
-

فهرست مالکان بیش از 5 خانه خالی به سازمان مالیاتی ارسال شد

در سال‌ جاری، اطلاعات 59هزار و503 خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است. این واحدهای مسکونی مربوط به مالکان دارای بیش از 5خانه خالی بوده و عملاً اجرای قانون با شناسایی دانه‌درشت‌ها در دستور کار قرار دارد.
به ‌گزارش همشهری، با وجود اینکه 8سال از تصویب قانون مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی می‌گذرد، اجرای این قانون با چالش‌های زیادی همراه بوده است؛ ازاین‌رو سیاست‌گذار به سمت شناسایی دانه‌درشت‌های حقیقی و حقوقی این حوزه گرایش پیدا کرد و فقط در سال‌ جاری، در 2نوبت فهرست این مالکان برای وصول حقوق دولتی به سازمان امور مالیاتی ارائه شد.
استفاده از ابزار مالیاتی علیه خانه‌های خالی، راهبردی است که به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار اجاره کمک می‌کند و از مسیر پرهزینه کردن احتکار مسکن، بخشی از سفته‌بازی این بازار را نیز خنثی می‌کند، اما در ایران به‌واسطه نبود بانک اطلاعاتی جامع و شفاف از وضعیت مالکیت و سکونت خانوارها، اجرای چنین قانونی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های کلان بود که از سال1394 تاکنون در حال فراهم‌سازی است. طبق اعلام معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مرحله دوم اطلاعات واحدهای مسکونی خالی برای سال مالیاتی۱۴۰۱ شامل مشخصات 40هزار و123واحد مسکونی متعلق به اشخاص دارای بیش از ۵واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است. آنگونه که هادی عباسی‌اصل می‌گوید: پیش ‌از این نیز اطلاعات 19هزار و290خانه خالی برای سال مالیاتی۱۴۰۱ معرفی شده بود و تا اینجای کار، 59هزار و503 خانه خالی متعلق به مالکان عمده شناسایی و معرفی شده است.
در سال گذشته نیز پس از بررسی و پالایش‌های مکرر، اطلاعات 66هزار واحد مسکونی مشمول مالیات برای سال مالیاتی۱۴۰۰ به سازمان امور مالیاتی معرفی شده بود.
براساس ماده۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیرماه سال۱۳۹۴، هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰روز در یک سال مالیاتی خالی بماند، خانه خالی قلمداد شده و مشمول دریافت مالیات است.
شناسایی خانه‌های خالی براساس ماده۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از طریق سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir صورت می‌پذیرد و در کنار اطلاعاتی که براساس بانک‌های اطلاعاتی موجود در این سامانه ثبت شده، طبق قانون همه مالکان نیز ملزم به‌ خود‌اظهاری اطلاعات ملکی خود در این سامانه هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید