• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213735
+
-

غرق‌شدن در پرده جادو

غرق‌شدن در پرده جادو

فاطمه عباسی

اینکه شامگاه ۲۸دسامبر۱۸۹۵ (۷دی۱۲۷۴) در سالنی در بلوار کاپوسین پاریس چه اتفاقی افتاد را به‌جز همان‌ها که آنجا حضور داشتند، کسی ندیده؛ اما عصر تصاویر متحرک به‌صورت رسمی از همان‌شب آغاز شد. از آن لحظه تاریخی هیچ تصویری وجود ندارد، چون برادران لومیر، (آگوست و لویی) نخستین‌بار بود دستگاه اختراعی خود، سینماتوگراف را به‌صورت رسمی در معرض دید همگان می‌گذاشتند و به‌احتمال زیاد آنقدر مشغول بودند که فراموش کردند این لحظه را هم به‌صورت تصویری ثبت کنند.
البته تنها ۳۳نفر به دیدن این دستاورد تاریخی آمده بودند؛ جمعیتی کوچک که برای برگزارکنندگان مراسم نومیدکننده بود. هرچه باشد، قرار بود آنطور که پلاکارد‌های تبلیغاتی در پاریس وعده داده بودند، یکی از مهم‌ترین رویدادهای دوران اتفاق بیفتد.
برای این مراسم یک سالن بیلیارد تغییر دکوراسیون داده شده بود و با وجود استقبال کم مخاطبان، درنهایت همه‌‌چیز به‌خوبی پیش رفت. تماشاگران برای نخستین‌بار فیلمی کوتاه دیدند که عنوانی ساده داشت: «کارگران کارخانه لومیر را ترک می‌کنند».
برادران لومیر این فیلم سیاه و سفید را از کارخانه خود تهیه کرده بودند. در این فیلم چندثانیه‌ای سالن تولید دیده می‌شد و کارگرانی که در پایان کار روزانه کارخانه را ترک می‌کردند؛ یک سگ ولگرد هم در میان جمعیت بالا و پایین می‌پرید. اینها نخستین بازیگران تاریخ فیلم نامیده شدند.
هر‌چند که آگوست و لویی لومیر نخسین کسانی نبودند که فیلم را با پروژکتور روی پرده برای تماشاگران به نمایش گذاشتند و مستقل از آنان، در آمریکا، بریتانیا و آلمان هم فناوری‌های مشابهی ابداع شد، با وجود این ۲۸دسامبر۱۸۹۵ در پاریس زادروز سینما خوانده می‌شود و این روز درتقویم
کل جهان با عنوان روز جهانی سینما شناخته می‌شود.

* * *
روز جهانی سینما برای آنها که بزرگ‌ترین تفریح‌شان فیلم‌دیدن است، فرصت مناسبی است که فیلم‌های مهم سینمای جهان را هم در لیست فیلم‌هایی که باید ببینند، قرار دهند. درست است که با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید فهرست این فیلم‌ها را پیدا کنید، با این حال پیشنهاد می‌کنیم این آخر هفته که روز جهانی سینما هم هست، سری به ‌ویژه‌نامه «همشهری24» که اردیبهشت امسال منتشر شد، بزنید. در این ویژه‌نامه 100فیلم شاخص تاریخ سینما به بهترین شکل معرفی شده و کارتان را برای انتخاب راحت کرده است. می‌توانید برای شروع از این 100فیلم، 10فیلم را انتخاب کنید و به تماشا بنشینید. پیشنهاد ما این فیلم‌هاست: «پدرخوانده»، «سرگیجه»، «بدنام»، «جویندگان»، «مخمصه»، «این گروه خشن»، «روانی»، «ریوبراوو»، «کازابلانکا» و «محله چینی‌ها».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید