• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213702
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5NjY
+
-

موزه ملی ارامنه

موزه ملی ارامنه

معرفی
اگر به شناخت تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با آداب‌ و رسوم‌ آنها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از موزه ملی ارامنه دیدن کنید. این موزه که به‌عنوان موزه مردم‌شناسی ارامنه و موزه «آرداک مانوسیان» نیز شناخته می‌شود، در ضلع شمال شرقی حیاط کلیسای مریم مقدس قرار دارد.

شناخت سبک زندگی ارامنه
موزه ملی ارامنه از سوی «انجمن موزه‌های ایران» یکی از موزه‌های برتر کشور و به ‌عنوان پایگاه کلیساهای تاریخی ایران شناخته شده است. در بخش ورودی ساختمان موزه آرامگاه و تندیس 2تن از شخصیت‌های مهم ارامنه یعنی اسقف اعظم آرداک مانوسیان که به‌مدت 40سال رهبر دینی ارمنیان تهران بوده و یپریم خان که از قهرمانان و مبارزان ارمنی دوره مشروطیت بوده، جانمایی شده‌ است. در بخشی از فضای موزه مدارک، متعلقات و لوازم شخصی اسقف اعظم آرداک مانوکیان در معرض نمایش قرار داده شده است. دستگاه شمع‌سازی قدیمی، کتاب‌های خطی با محتوای دینی و تاریخی همچون دست‌نویس انجیل که قدمت آن به ۴۵۰سال می‌رسد، لوازم و ادوات مورد استفاده در مراسم‌ آیینی و مذهبی مانند کلاه، کمربند، آوندهایی که درون آنها کندر برای خوشبویی ریخته می‌شده ‌است و ناقوس‌هایی که از مناطق گوناگون گردآوری‌ شده‌اند، زینت‌بخش قسمت دیگری از این موزه هستند.

کتاب 600ساله
قدمت بنای کلیسا به دوران پهلوی بازمی‌گردد اما برپایی موزه در سال 2008میلادی آغاز شده است. در موزه مردم‌شناسی ارامنه تهران، اشیای ارزشمندی از سبک زندگی ارامنه، تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دیرهای ارامنه کشور با ذکر مشخصات فنی، مهندسی و مختصات جغرافیایی آنها نگهداری می‌شود. لباس‌های سنتی زنان ارمنی مورد استفاده در دوره‌های مختلف تاریخی که برگرفته از نقاشی موجود در کلیسای کاتارینه مقدس در جلفای اصفهان ازجمله دیدنی‌های این موزه است. بخشی از موزه به نمایش کتب مقدس اختصاص دارد که دستنویس هستند و قدیمی‌ترین کتاب موزه نیز 600سال قدمت دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید