• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213686
+
-

جایزه شهید آوینی

توالی روایت‌های اول شخص

«بی‌قرار» درباره یکی از شهدای دفاع‌مقدس است که حاج قاسم سلیمانی ارادت ویژه‌ای به او داشت

توالی روایت‌های اول شخص

محمد علی فارسی به‌عنوان یکی از باتجربه‌ترین کارگردان‌های سینمای مستند که اغلب هم سراغ سوژه‌های دفاع‌مقدسی رفته است،شناخته می‌شود. در تازه‌ترین فیلم فارسی، شاهد روایت‌هایی درباره شهیدی هستیم که در دهه 60 شهرت و محبوبیت بسیاری میان همرزمانش داشت. کارگردان مجموعه این روایت‌ها را مثل قطعات پازل کنار هم چیده تا مخاطب را با شهید یوسف الهی آشنا کند. شهیدی که حاج قاسم سلیمانی علاقه زیادی به او داشت و همرزمانش مقابل دوربین محمدعلی فارسی، قرار گرفته‌اند تا نظرات یکدیگر را تکمیل کنند. لحن مستند «بی قرار» و فاصله‌ای که کارگردان از قطعیت می‌گیرد، «بی قرار» را به متفاوت‌ترین اثر محمد علی فارسی تبدیل کرده است‌.

روایت کارگردان
شهیدی که حاج قاسم شیفته‌اش بود

محمدعلی فارسی

این فیلم مستند درباره یک شهید است که زندگی‌اش نسبت به شهدای دیگر که درموردشان فیلم ساخته شده، متفاوت‌ است. مستند «بی‌قرار» با نگاهی غیرکلیشه‌ای به زندگی یک شهید پرداخته است.«بی قرار» تصویری تازه از یک شهید ارائه می‌دهد. با فاصله از نگاه‌های مرسوم به شهدا، قرار است در این مستند به زندگی شهیدی از بچه‌های لشکر ثارالله بپردازیم که شمایلی متفاوت از قرائت رسمی از بسیجی‌های دوران جنگ دارد.

سال‌ها پیش، چه زمانی که در روایت فتح بودم و چه بعدتر که درباره جنگ کار می‌کردیم، بارها نام شهید یوسف الهی را در خاطرات دیگران شنیده بودم، اما نمی‌دانم چرا سراغش نرفتم؛ این ماجرا ادامه داشت تا اینکه یک اتفاق ویژه رخ داد و گویا کسی من را دعوت کرد که اکنون وقت ساخت این کار است.‌

حاج قاسم در وصیت‌نامه کتبی و در جمع همراهانش خواسته بود تا در کنار شهید یوسف الهی دفن شود، کنار شهید یوسف الهی اصلا قبر خالی وجود نداشت و این امکان برای پیکر حاج قاسم به سختی فراهم شد، تازه با آن وصیت، گویی به ذهنم رسید الان وقت ساخت مستندی درباره این شهید است بنابراین از زمان تشییع حاج قاسم فعالیت برای تولید این مستند شروع شد.

ما یک لیست ۸۰ نفره تشکیل دادیم و توانستیم ۳۰ نفر را برای این پروژه همراه کنیم که در نهایت حدود ۲۰ نفر را در قاب دوربین می‌بینید. در مصاحبه‌ها حرف‌های عجیبی زده شد اما تلاش ما بر این بود مواردی را استفاده کنیم که مستند بودند و چند نفر آن را نقل می‌کنند؛ از این‌رو بسیاری از موارد شهودی را نیاوردیم.

شناسنامه
کارگردان: محمدعلی فارسی، ناظر کیفی:محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیر فیلمبرداری: حسن سیدی پریشان، صداگذار: آرش قاسمی آهنگساز: محمدرضا علیقلی. محصول  مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویا نمایی

این خبر را به اشتراک بگذارید