• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213584
+
-

عکس نده ، پیام بده

عکس نده ، پیام بده

سید سروش طباطبایی پور

تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که شما هم می‌توانید در بهبود آب‌و‌هوا، نقشی مؤثر داشته باشید؟ شاید بگویید اگر ما رئیس یک کارخانه‌ بزرگ بودیم قدم‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بر می‌داشتیم اما حالا ما دانشجو، معلم یا کارمندیم و نمی‌توانیم کاری کنیم و خلاصه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنید. در این‌جا می‌خواهیم با هم مرور کنیم که اگر در سبک استفاده خودمان از وسایلی مثل تلفن همراه تغییراتی جزئی ایجاد کنیم، می‌توانیم رد پای سبزی در جهان کنونی از خودمان به‌جا بگذاریم.

شارژ تلفن همراه
هر دستگاهی که به برق وصل می‌شود از نیرویی استفاده می‌کند که برای تولید آن باید از سوخت‌هایی استفاده کرد که گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند. حالا اگر از گوشی تلفن همراه‌مان کم کار بکشیم از سوخت کمتری برای شارژ آن استفاده می‌کنیم.

صفحه نمایش، تشنه دی‌اکسید کربن!
به‌نظر شما یک هواپیما سوخت بیشتری مصرف می‌کند یا یک خودرو؟ پاسخ مشخص است اما تا‌به‌حال به این فکر نکرده‌اید که یک گوشی تلفن همراه 4اینچی هم مصرف کمتری از گوشی 6یا 7اینچی دارد؟ همین که موقع خرید تلفن همراه، به‌خاطر محیط‌ زیست به سایز کوچک تلفن همراه‌تان توجه کنید قدم مهمی در حفظ محیط ‌زیست برداشته‌اید.

ای‌میل یا ویدئو؟ مسئله این است!
بیشتر دنیای امروز ما جلو صفحه‌های نمایش می‌گذرد؛ چه زمانی که مشغول ارسال یک ای‌میل به دوست‌مان هستیم و یا وقتی که مشغول تماشای یک ویدئوی جذاب! اما براساس تحقیقاتی که در دانشگاهی در استرالیا انجام گرفته، همه مردم جهان برای ارسال ای‌میل در یک سال، حدود 21میلیون تن دی اکسیدکربن تولید می‌کنند، اما برای ارسال ویدئوهایی که مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی و در طول یک سال برای هم ارسال می‌کنند، تولید 272میلیون تن دی‌اکسید کربن برآورد شده است؛ یعنی چیزی حدود 13برابر! حالا خودتان تصمیم بگیرید که برای ارتباط با دوستان‌تان، از شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان‌های متن‌محور استفاده کنید یا شبکه‌هایی مثل اینستاگرام که تصویرمحور هستند؟

یک سال بیشتر!
برای ساخت وسایل الکترونیکی جدید، انرژی فراوانی مصرف می‌شود اما بد نیست بدانیم برای دفن زباله‌های این ابزارها هم باید انرژی زیادی صرف کرد، چون این وسایل، به شکل طبیعی به طبیعت باز نمی‌گردند. حالا اگر تصمیم بگیریم تنها یک سال دیرتر از شر گوشی تلفن همراه‌مان راحت شویم طبیعت به ما لبخندی اساسی خواهد زد و از دست ما خوشحال خواهد شد.

تغییری هر چند کوچک!
با تغییر سبک استفاده از وسایل الکترونیکی، می‌توانیم در تغییرات آب و هوایی نقش داشته باشیم. مثلاً کارشناسان می‌گویند اگر ویدئویی، دانلود شود انرژی کمتری نسبت به پخش آنلاین مصرف می‌کند و یا توجه به گرم‌ نشدن تلفن همراه به‌خاطر مصرف ممتد و ادامه‌دار، می‌تواند زندگی الکترونیکی سبزتری را برای ما فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید