• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213457
+
-

بازگشت رؤیا

نگاهی به نیمه پر لیوان در پرسپولیس؛ تیمی که بعد از کلی بحران، کمی نفس کشید

بازگشت رؤیا

بهروز رسایلی

برتری خانگی با یک گل اختلاف مقابل تیمی که تازه لیگ برتری شده، در شرایط عادی نباید اتفاق چندان عجیب و خارق‌العاده‌ای باشد اما گاهی شرایط طوری رقم می‌خورد که همین نتیجه هم معنادار می‌شود؛ شبیه اتفاقی که عصر شنبه در ورزشگاه آزادی برای پرسپولیس رخ داد. قرمزها در این روز با 2گل گولسیانی مقابل تنها گل حریف موفق به کسب پیروزی شدند اما این برد بیشتر از 3امتیاز می‌ارزید و به‌نوعی امید و آرزو را در اردوگاه سرخ‌ها احیا کرد. دلایلی وجود دارد که شاید در بحران‌زده‌ترین روزهای یک دهه اخیر پرسپولیس هم هنوز بتوان به این تیم و بازگشتش به روزهای اوج امید بست.

   ارزش مضاعف یک برد
در درجه اول آنچه پیروزی سرخپوشان مقابل شمس‌آذر را واجد ارزش‌های مضاعف کرد، نتایجی بود که در دیگر مسابقات به‌دست آمد. استقلال در بازی با گل‌گهر سیرجان متوقف شد و سپاهان هم در کمال ناباوری در روزی که 8نفره شده بود، مقابل آلومینیوم اراک شکست خورد. همزمانی این نتایج، پرسپولیس را به کورس برگرداند و فاصله‌ها را کمتر کرد. به علاوه آشکار شد که غول بزرگ و مدعی اول قهرمانی در این فصل یعنی سپاهان هم چندان رویین‌تن نیست و می‌شود به تزلزل زردها در گام‌های بعدی نیز امید بست.

   امتیازگیری در حد معدل قهرمانی
شگفت‌انگیزترین نکته در مورد پرسپولیس این است که این تیم با وجود تمام نتایج ضعیفی که در هفته‌های اخیر به دست آورد و حتی رکورد 10ساله یک برد در 9مسابقه را شکست، همین حالا دقیقا در حد قهرمانی در لیگ برتر امتیاز گرفته! پیروزی بر شمس‌آذر، سرخپوشان را از 13بازی صاحب 25امتیاز کرد و اگر درنظر بگیریم که یک امتیاز هم از این تیم به‌خاطر داستان سقف بودجه کسر شده، پرسپولیس همین حالا از هر بازی به‌طور متوسط 2امتیاز به‌دست آورده است. این معدل در شرایط معمول باعث قهرمانی تیم‌ها در لیگ ایران می‌شود یا دست‌کم تا روزهای آخر آنان را مدعی نگه می‌دارد.

   احیای یک بازیکن کلیدی
این مسابقه اما یک دستاورد دیگر هم برای پرسپولیس داشت. گئورگی گولسیانی که مخصوصا در دوران مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی تبدیل به یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان پرسپولیس شده، پس از خراب‌کردن پنالتی بازی با الدحیل دچار افت روحی شد و کارایی‌اش به‌شدت پایین آمد. این گرجستانی دوست‌داشتنی اما در جریان بازی با شمس‌آذر هر 2گل پرسپولیس را زد که دومی از روی نقطه پنالتی بود و بار دیگر اعتمادبه‌نفس را به این بازیکن بازگرداند. خود او هم در میکسد‌زون گفت به ثمر رساندن پنالتی بعد از اتفاق بازی با الدحیل کار آسانی نبود.

   چشم‌انتظار زمستان
پرسپولیس تا پایان نیم‌فصل فقط 2بازی دیگر دارد؛ یک مسابقه عقب‌افتاده مقابل نساجی و دیگری تقابل هفته پایانی با مس رفسنجان. سرخپوشان محکوم هستند به اینکه از این 2مسابقه امتیازات کامل را بگیرند و نیم‌فصل را در قامت یک مدعی تمام‌عیار قهرمانی به پایان برسانند. پس از آن تمرکز تیم می‌تواند معطوف به یارگیری زمستانی شود. حضور علی قلی‌زاده در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه با شمس‌آذر شایعات زیادی را در مورد انتقال او به پرسپولیس به‌وجود آورد؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد، بسیار جذاب خواهد بود و کمک بزرگی به قرمزها می‌کند. آنها حتما یکی، دو خرید دیگر هم خواهند داشت و به علاوه وحید امیری هم بالاخره آماده بازی می‌شود که می‌تواند تکانی به تیم بدهد.

مؤثر، اما نه‌چندان مفید
درست مثل دقایق پایانی بازی با استقلال خوزستان که نبیل باهویی با یک شیرجه تماشایی گل مساوی سرخپوشان را به ثمر رساند، اواخر مسابقه با شمس‌آذر هم شاهد اثرگذاری او در جریان بازی بودیم. مهاجم سوئدی در مقابل دروازه حریف سرنگون شد و داور به درستی اعلام پنالتی کرد. گئورگی گولسیانی گل دوم خودش و سرخپوشان را به ثمر رساند تا یحیی گل‌محمدی با یک برد «تمام خارجی» از بحران خارج شود. طبیعتا بازیکنی که در دقایق پایانی 2مسابقه پیاپی به سود تیمش اثرگذاری می‌کند باید مورد توجه و تحسین باشد اما این اتفاق هنوز در مورد باهویی رخ نداده است. خیلی از هواداران پرسپولیس همچنان عقیده دارند نبیل بیش از حد معمولی است. او در همین بازی هم یکی، دو جا روی توپ‌های ارسالی گارد بدی گرفت و فرصت را از دست داد. حقیقت آن است که شاید باهویی «افتضاح» نباشد اما بازیکنی هم نیست که کادرفنی در بلندمدت بخواهد روی او حساب کند. درصورتی که نقش‌آفرینی‌های فعلی باهویی یحیی گل‌محمدی را متقاعد کند و او قید تقویت خط حمله تیمش را بزند، احتمالا خیلی زود پشیمان خواهد شد.

شمس لیگ
در مورد نمایش‌های درخشان و قابل ستایش تیم سعید دقیقی

اگرچه شمس‌آذر قزوین در ورزشگاه آزادی با نتیجه خفیف 2بر یک مقابل پرسپولیس شکست خورد اما پس از این مسابقه سیل تعریف و تمجیدها از نمایش تیم قزوینی راه افتاد که طبیعتا حق آنها هم بود. این البته نخستین بار نیست که سطح کیفی و نوع فوتبال شمس‌آذر با اقبال هواداران مواجه می‌شود. آنها پیش از این یک بازی شجاعانه دیگر هم مقابل استقلال ارائه داده بودند که می‌شود گفت با بدشانسی 2- 2مساوی تمام شد. در آن مسابقه هم اشتباه بازیکن و گلر قزوینی‌ها یکی از گل‌های استقلال را به همراه آورد اما شمس‌آذر در بازی ماند و کار را به تساوی کشاند. داستان بازی تهران هم غیراز این نبود و فقط نتیجه باب میل آنها نشد. شاگردان سعید دقیقی از همان ابتدای بازی با پرس از بالا، میزبان پرآوازه خود را تحت فشار قرار دادند و بارها ساختار دفاعی پرسپولیس را به زحمت انداختند. شاید اگر تجربه بازیکنان شمس‌آذر کمی بیشتر بود، آنها می‌توانستند حداقل با یک امتیاز تهران را ترک کنند.
شمس‌آذر علاوه بر اینکه یکی از تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر است، از ابتدای فصل با بحران کسر امتیاز انضباطی هم مواجه شد اما خودش را نباخت. این تیم امروز در جدول رده‌بندی از 14مسابقه 17امتیاز دارد که اگر 3امتیاز کسرشده را هم به آن بیفزاییم، به عدد20خواهد رسید. تیم دقیقی همین حالا از امثال مس رفسنجان و فولاد بالاتر است و با 20امتیاز می‌توانست گل‌گهر سیرجان را هم در جدول بگیرد. گفتیم که مهم‌تر از این نتایج، سبک تهاجمی این تیم است که از هیچ حریفی نمی‌ترسد و با تجمع در زمین خودی دنبال کسب حداقل امتیاز نیست. اگر رفتار هیجانی سعید دقیقی در صحنه گل اول پرسپولیس را نادیده بگیریم، در ضیافت آزادی همه‌‌چیز شمس‌آذر زیبا بود؛ مخصوصا پایبندی آنها به بازی جوانمردانه در نیمه‌دوم که ستایش‌ها را بیشتر کرد. بازیکن این تیم به‌دلیل زمین خوردن مدافع پرسپولیس، توپ را بیرون فرستاد و قید یک موقعیت خوب را زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید