• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213447
+
-

چشم مان روشن

جراحی های خطرناک زیبایی به تغییر رنگ چشم رسید

روایت
چشم مان روشن

سحر جعفریان-روزنامه نگار

چشم‌ها با وجود همه حساسیت‌ها از قاعده مدرن جراحی‌های نوآورانه زیبایی مستثنا نمانده؛ نشان به آن نشان که بعد از لیفت، کانتوپلاستی، بلفاروپلاستی، اپی‌کانتال (درشت کردن) و رفع گودی، پف و سیاهی‌ و البته ترمیم سایر عیوب چشم با ایجاد حالت‌های گربه‌ای و یا روباهی، تغییر رنگ آن نیز با همه خطرات و عوارضی که در پی دارد و بارها و بارها از سوی بسیاری از مجامع پزشکی بین‌المللی هشدار داده شده‌ است، همچنان در صدر لیست جراحی‌های زیبایی پرطرفدار قرار گرفته است. فارغ از اینکه تغییر رنگ چشم‌ها، آن هم به‌صورت دائمی، مولفه‌ای از مجموع مولفه‌های ظاهری مفهوم زیبایی در عصر حاضر تلقی می‌شود، می‌توان اینطور نیز مدعی شد که رواج و استقبال از این سبک جراحی زیبایی، همان آرزوی دیرین و دست‌نیافتنی بسیاری از افراد بوده و هست که به سبب جبر ژنتیک خانوادگی و یا منطقه‌ای شرقی-آسیایی که اغلب منجر به تراکم ملانین‌های قهوه‌ای در عنبیه چشم می‌شود، سال‌ها در آتش حسرت چشمانی با رنگ‌های روشن مانند آبی و سبز اروپایی که صنعت مد جهانی، ازآنها به‌عنوان معیاری برای کمال زیبایی تعبیر می‌کند، سوخته‌اند.

برای پیگیری بیشتر به‌عنوان متقاضی و زیباجو با شماره تماس چند کلینیک پرآوازه زیبایی درچند کلانشهر کشور که رد و نشان جراحی زیبایی تغییر دائمی رنگ چشم در آگهی‌های تبلیغاتی‌شان دیده می‌شود، تماس می‌گیریم. پاسخگوی تلفن یکی از کلینیک‌ها اینطور می‌گوید:
« باید حضوری تشریف بیاورید تا هم مشاوره شوید و هم ویزیت و بررسی‌های تخصصی از شما صورت گیرد. شاید در این مشاوره‌ها و بررسی‌های تخصصی مشخص شد که شرایط‌تان مناسب انجام این نوع جراحی نیست.» پاسخگو، درباره هزینه‌های این مقدمات می‌گوید:« مشاوره، ویزیت و آزمایش‌های تخصصی پیش از انجام جراحی زیبایی، هزینه‌هایی از 500هزار تا 3میلیون تومان دربردارد که حتی اگر کاندیدای انجام جراحی هم نشوید باید آنها را پرداخت کنید.» از هزینه‌های خود جراحی اما ارقام دقیقی نمی‌گوید:
« بستگی دارد که دلار چند تومان باشد؛ چون قیمت‌ پروتز نازک سیلیکونی برای بافت عنبیه مصنوعی، دستمزد متخصص و هزینه‌های کلینیک براساس آن تعیین می‌شود. شما بیش از 100میلیون تومان درنظر بگیرید!»پاسخگویان دیگر کلینیک‌ها از همان ابتدا، این چنین آب پاکی را روی دست‌مان می‌ریزند:« کلینیک ما این خدمات تجربیات را به‌خاطر عوارض و خطرات زیاد و تجربیات ناموفق چند کلینیک که این نوع جراحی را انجام داده‌اند تا اطلاع ثانوی ارائه نمی‌دهد. فعلا فقط از عناوین تبلیغاتی آن برای جذب مشتری و رونق کارمان استفاده می‌کنیم.»

شیوه‌های درمانی برای زیبایی
ترکیب زاویه‌های اغراق‌آمیز صورت در دوطرف فک و چانه به ضرب سرسوزن سرنگ‌های کنولا(سرنگ مخصوص تزریق ژل، فیلر و چربی) هنوز نتوانسته عطش زیبایی را در «هانیه» دختر جوانی که اتفاقا منشی یکی از مطب‌های زیبایی‌ است، سیراب کند. برای همین مدتی‌ است به تغییر رنگ چشم‌هایش فکر می‌کند. هانیه می‌گوید:«در اصفهان و مشهد یکی دو تا متخصص چشم هستند که جراحی تغییر رنگ چشم را انجام می‌دهند، اما راستش آنقدر امضا و اثرانگشت از آدم می‌‎گیرند تا در هر شرایطی مسئولیت بروز هر نوع حادثه حین و بعد از جراحی فقط و فقط به گردن خود آدم باشد که آدم از ترس، مردد می‌شود. اینها یا به تخصص یا به تجهیزات‌شان اطمینان ندارند! برای همین رفتم سراغ لیزیک که در چند جلسه رنگ چشمم را روشن می‌کند!»

 تأیید نشده و پرریسک
لیزیک، روش درمانی برای بیمارانی است که از دوربینی، نزدیک‌بینی و یا آستیگماتیسم رنج می‌برند، اما چون در فرآیند تاباندن اشعه لیزر روی عنبیه، بخشی از ملانین‌ها،‌که در واقع تراکم‌شان علت اصلی تیره بودن رنگ عنبیه است، از بین می‌رود با از بین رفتن تعدادی از ملانین‌ها، به نوعی از تراکم سلول‌های رنگدانه عنبیه کاسته می‌شود که در نهایت تغییر نسبی طیف رنگ چشم افراد را در پی خواهد داشت. استفاده روزافزون برخی پزشکان از این روش برای متقاضیانی که نیاز درمانی به آن ندارند و صرفا تغییر رنگ چشم خود را خواستارند، خلاف آیین‌نامه‌های نظام حقوقی پزشکی است و از سویی برابر با مصوبات قانونگذار در سال 1374و با اشاره به ماده 158قانون مجازات اسلامی این فعل، جرم‌انگاری شده و قابلیت تعقیب کیفری دارد. از این‌رو چون هنوز مقدمات علمی این گروه از جراحی‌های زیبایی فراهم نیست، هیچ نامه و پرونده‌ پزشکی بابت آن از سوی مراجع رسمی کشور ابلاغ و تشکیل نمی‌شود.«هرمز شمس» رئیس سابق انجمن چشم‌پزشکی ایران در این‌باره توضیح می‌دهد:« از حدود سال 1392که نخستین جراحی کاشت عنبیه مصنوعی در کشور با موفقیت انجام گرفت، معدودی از زیبایی‌دوستان از این افتخار پزشکی و البته تکنیک درمانی که مناسب بیماران زال(مادرزاد فاقد عنبیه و کیستیک بوده و هست برای کاشت عنبیه مصنوعی رنگی استفاده می‌کنند. اقدامی پرعارضه که اصلا توصیه نمی‌شود و هیچ ارگان رسمی در کشور آن را تأیید یا اجرا نمی‌کند. درست مانند روش درمانی لیزر و لیزیک (تاباندن اشعه) که باز هم معدودی از زیبایی‌دوستان از آنها برای روشن‌تر شدن عنبیه چشم‌های خود آن هم در چند جلسه و بدون ضرورت درمانی خاص استفاده می‌کنند.» شمس می‌افزاید:«در هر یک از این روش‌ها علاوه بر هزینه‌های مادی بیش از ده‌ها میلیون تومان، عوارضی مسلم برای متقاضی از پارگی و عفونت عنبیه تا انحراف زاویه چشم و حتی نابینایی وجود دارد. شاید جراحی‌های بسیاری مرتبط با تغییر رنگ چشم در کشورهای مختلف و همسایه انجام گیرد اما هنوز مورد تأیید سازمان‌های معتبر نیستند.»

احراز هویت چشم های تازه
افرادی که در پی انجام جراحی‌های زیبایی ازجمله جراحی زیبایی تغییر دائمی رنگ چشم، چهره‌شان به‌طور محسوس تغییر می‌یابد طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور باید نسبت به تعویض تصویر اسناد هویتی خود اقدامات لازم را انجام دهند تا درصورت نیاز به فعالیت‌های رسمی و اداری با مشکلی مواجه نشوند. این ضرورت، شامل گذرنامه‌ به‌عنوان مجوز ورود و خروج بین‌المللی نیز می‌شود. از آنجا که عکس الصاقی در گذرنامه، بیومتریک است و جزئیات کامل چهره دارنده گذرنامه در تصویر آن باید قابل رویت باشد، لذا به‌روز بودن آن، الزام قانونی ا‌ست.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید