• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 4 دی 1402
کد مطلب : 213376
+
-

سگ‌های خشن را به شهر‌ راه نمی‌دهند

محدودیت‌هایی در شهر‌های مختلف جهان برای نگهداری و تردد سگ‌ها در محیط عمومی تعیین شده است

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

نگهداری از سگ‌ها در محیط شهری با مخاطرات زیادی همراه است. در شهر‌هایی که نگهداری از حیوانات خانگی رایج است و بخشی از فرهنگ به شمار می‌آید نیز زندگی سگ‌ها در ابعاد فشرده شهری دشوار است.
برخی حوادث باعث شده تا مدیران شهرها به تناسب شرایط اجتماعی و فیزیکی شهر‌ها، محدودیت‌هایی را برای نگهداری از سگ‌ها وضع کنند که ممنوع کردن نژاد‌های مهاجم سگ بخشی از این محدودیت‌هاست. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مشکلاتی که سگ‌ها در شهر‌های مختلف دنیا به‌همراه دارند.

نزدیک بود کشته شود
یک‌ماه قبل فیلمی از حمله سگ ولگردی به دختربچه‌ای در چین در فضای مجازی منتشر شد. فیلم توسط دوربین امنیتی یک مجتمع مسکونی در چونگژو، شهری در استان سیچوان در جنوب غربی چین ضبط شده بود و در آن دیده می‌شد سگی از نژاد «روتوایلر» به یک مادر و دختر حمله می‌کند. چند لحظه بعد یک رفتگر و شخصی دیگر سگ را با ضربات چوب دور می‌کنند، اما دختربچه 2ساله به‌شدت آسیب می‌بیند. این کودک 20زخم برداشته بود که بزرگ‌ترین آنها 8سانتی‌متر طول داشت. کلیه او پاره شده و دنده‌اش هم شکسته بود. شرکت‌کنندگان در یک پویش مردمی، برای درمان این کودک پول جمع کردند.
خوشبختانه او به سرعت به بیمارستان رسید و زنده ماند. صاحب سگ نیز که حیوان خود را رها کرده بود، بعد از یک روز شناسایی شد. نگهداری روتوایلر در پکن و شانگهای به‌دلیل جثه بزرگ و قدرت بدنی ممنوع است، اما در چونگژو این ممنوعیت وجود ندارد؛ اگرچه نژاد‌های دیگری از سگ در این شهر ممنوع است. بعد از این اتفاق شهرداری شهری دیگر در استان سیچوان در یک هفته 71سگ ولگرد را از شهر جمع‌آوری کرد. همچنین تصمیم گرفته شد که یک سامانه ثبت مشخصات سگ‌ها در استان سیچوان راه‌اندازی شود و سگ‌هایی که در سامانه ثبت نشده باشند را جمع‌آوری کنند. همچنین خبر‌هایی از کشتن سگ‌های ولگرد به‌دست مردم نیز منتشر شد.
به گزارش سایت چایناپراجکت، تا سال قبل نزدیک 51میلیون سگ خانگی در چین وجود داشت که تقریبا دوبرابر سگ‌های خانگی در سال 2012است. این نشان می‌دهد که در مدت یک‌دهه تعداد سگ‌های خانگی دوبرابر شده است. حالا با افزایش تعداد سگ‌ها در محیط‌های شهری تصاویر زیادی از حمله این حیوانات به شهروندان منتشر شده و بحث‌هایی درباره محدودیت‌های قانونی نگهداری از سگ در محیط مسکونی ایجاد کرده است. گروهی معتقد هستند که حوادث ناشی از حمله سگ‌ها در شهر به‌دلیل مسئولیت‌ناپذیری صاحبان آنها اتفاق می‌افتد و اصلاح رفتار باید بر انسان‌ها متمرکز باشد.
بنا به داده‌های سازمان بهداشت جهانی، چین حدود 40میلیون سگ ولگرد دارد که نزدیک 20درصد کل سگ‌های ولگرد جهان است.

فرودگاه بدون سگ
یک‌ماه پیش ورود سگ‌ها به 26محدوده عمومی از شهر گیزبورن نیوزیلند ممنوع شد. بخشی از این مکان‌‌ها شامل سواحل و پارک‌ها‌ هستند و صاحبان سگ‌ها حتی اگر آنها را با طناب بسته باشند هم نباید وارد این محدوده شوند. فرودگاه شهر وسیع‌ترین زمینی است که ورود سگ‌ها به آن ممنوع شد. یک قسمت چند کیلومتری جداگانه از ساحل هم برای سگ‌گردانی درنظر گرفته شده است که می‌توان حیوانات را آزادانه در آن رها کرد. فهرست تمام مناطقی که برای سگ‌ها ممنوع است به همراه قوانین جدید در سایت شورای شهر گیزبورن قرار داده شده است. شهرداری گیزبورن قصد دارد مناطق عاری از سگ در شهر ایجاد کند و دلیل آن آسایش خانواده‌ها اعلام شده است.

نقشه سگ‌یاب
در شهر سنت‌آنتونیو ایالت تگزاس، نقشه‌ای برای مشخص کردن خیابان‌های خطرناک ساخته شده است. یک‌ماه قبل و زمانی که حمله سگ‌ها به عابران افزایش پیدا کرده بود، شهرداری نقاطی که امکان حمله سگ‌های خانگی به رهگذران وجود دارد را در نقشه شهر مشخص کرد. این حیوانات از حصار خانه‌ها عبور می‌کردند و به عابران آسیب می‌زدند. شانون سیمز، مدیر خدمات مراقبت از حیوانات (واحد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد) شهرداری سنت آنتونیو اعلام کرده است که این نقشه برای آگاهی بیشتر کارکنان بخش مراقبت از حیوانات طراحی شده است، اما می‌تواند هشداری برای شهروندان هم باشد.

بچه‌ها نمی‌توانند فرار کنند
قوانین کنترل حیوانات در شهر بنگلور هند، غذا دادن به سگ‌های ولگرد را در خیابان‌هایی که محل تردد کودکان و سالمندان باشد، ممنوع کرده است؛ زیرا کودکان و سالمندان نمی‌توانند از حمله این سگ‌ها فرار کنند. البته این قوانین در عمل موفقیتی نداشته‌اند. تعداد سگ‌گزیدگی‌ها در این شهر زیاد است و بخشی از آن مربوط به سگ‌هایی است که نمی‌توان فهمید ولگرد هستند یا صاحب دارند. این حیوانات در اطراف خانه‌ای که از آن غذا دریافت می‌کنند پرسه می‌زنند و زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد صاحب‌خانه می‌تواند از قبول مسئولیت آن خودداری کند. سال گذشته 22هزار مورد گازگرفتگی در بنگلور گزارش شده بود که امسال هم تا 9‌ماه ابتدای سال میلادی به 15هزار مورد رسیده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید