• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 دی 1402
کد مطلب : 213375
+
-

جولان 30هزار سگ ولگرد در تهران

وجود بیش از 30هزار قلاده سگ بلاصاحب در تهران و حریم شهر تخمین زده می‌شود

گزارش
جولان 30هزار سگ ولگرد در تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

آبان‌ماه امسال بود که حمله سگ‌های بلاصاحب بازهم خبرساز شدند و این‌بار یک کودک 3ساله در شهر ارومیه مورد حمله قرار گرفت و متأسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان جان باخت. البته این نخستین بار نبود که شاهد حمله سگ‌های بلاصاحب به مردم و به‌ویژه کودکان بودیم و احتمالا آخرین حادثه دلخراش از این دست هم نخواهد بود. سال‌هاست که موضوع سگ‌ها و به‌ویژه حضور سگ‌های بلاصاحب در فضا و حریم شهرها مطرح می‌شود و هربار هم نتیجه دلخواه و مورد نظر حاصل نشده است.
در تازه‌ترین مورد اول دی‌ماه بود که احمد وحیدی، وزیر کشور بر لزوم جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری‌ها تأکید کرد تا دیگر شاهد وارد شدن آسیب به شهروندان از سوی این حیوانات نباشیم. در همین رابطه داوودگودرزی، مدیرکنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید می‌کند که با توجه به داشتن نقاهتگاه‌های مختلف برای نگهداری و عقیم‌سازی‌ و واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب و همچنین جمع‌آوری این حیوانات به شکل روتین و روزانه، در این زمینه شهر تهران شرایط کاملا متفاوت و به‌مراتب بهتری از دیگر شهر‌های کشور ازجمله شهر‌های واقع در استان تهران دارد. همچنین گودرزی می‌گوید برخلاف سال گذشته که یکی دو مورد حمله سگ‌های بلاصاحب گزارش شده بود، خوشبختانه امسال تا‌کنون گزارشی از حمله و گازگرفتن شهروندان تهرانی توسط سگ‌های بلاصاحب گزارش نشده است.

زنده‌گیری روزانه 40تا 50قلاده سگ بلاصاحب در شهر تهران
مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران پیرامون آخرین وضعیت جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب به همشهری می‌گوید:«روزانه 12خودرو به همراه 24سرنشین شامل راننده و تکنیسین‌های زنده‌گیری حیوانات، علاوه بر پوشش تماس‌های 137برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، با گشت‌زنی در مناطق و محله‌های حاشیه‌ای شهر، نسبت به زنده‌گیری و جمع‌آوری و انتقال این حیوانات به نقاهتگاه‌ها و مراکز نگهداری و عقیم‌سازی‌ اقدام می‌کنند. طبق آمار موجود به‌طور میانگین روزانه بین 40تا 50قلاده سگ بلاصاحب در مناطق مختلف تهران و حریم شهر زنده‌گیری و جمع‌آوری می‌شود.»

ثبت50پیام شکایت در137
یکی از کارهای اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب رجوع به نقاط و محدوده‌هایی است که شهروندان از طریق سامانه 137حضور سگ‌های بلاصاحب را گزارش کرده‌اند. گودرزی در این رابطه هم می‌گوید: «تعداد تماس‌های روزانه سامانه 137درخصوص حضور سگ‌های بلاصاحب متغیر است، اما امسال به‌طور میانگین بین 20تا 50پیام 137درخصوص سگ‌های بلاصاحب ثبت می‌شود که اکیپ‌های ما نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام می‌کنند.»

تخمین 30هزار قلاده سگ بلاصاحب در تهران و حریم شهر
مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهر تهران هم می‌گوید:«با توجه به اینکه شاهد ورود و رها‌سازی‌ سگ‌ها در اطراف شهر تهران توسط افراد و گروه‌های مختلف هستیم، نمی‌شود آمار دقیقی در این رابطه ارائه کرد، اما برآورد ما این است که احتمالا حدود 30هزار قلاده سگ بلاصاحب چه سگ‌هایی که زنده‌گیری و عقیم‌سازی‌ و رها‌سازی‌ شده‌اند و چه سگ‌هایی که هنوز عقیم‌سازی‌ نشده‌اند در تهران و محدوده حریم شهر وجود داشته باشد.» شاید در ابتدا و به‌صورت پیش فرض این تصور وجود داشته باشد که تعداد سگ‌های بلاصاحب در محدوده‌های جنوبی شهر و حریم آن بیشتر باشد، اما براساس آمارهای موجود، این حیوانات اغلب در محدوده شمال و شمال غربی تهران حضور دارند و در این نقاط بیشتر از دیگر محدوده‌های شهر یافت می‌شوند. گودرزی درخصوص اینکه کدام مناطق شهر تهران بیشترین سگ‌های بلاصاحب را دارند گفت:«هرچند سگ‌های بلاصاحب تقریبا در تمام مناطق و محله‌های حاشیه‌ای و حریم شهر هستند، اما بیشترین گزارش‌ها از حضور و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مربوط به مناطق یک، 5و 22و حریم آنهاست.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید