• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213289
+
-

غذای ایرانی در سفره آفریقایی

33کشور آفریقایی مشتری محصولات غذایی و کشاورزی ایران هستند و امسال حجم خرید خود را 34درصد افزایش داده‌اند

آمارها حاکی از این است که در 8ماهه امسال، 41هزار تن محصولات غذایی و کشاورزی به ارزش 28میلیون دلار به کشورهای آفریقایی صادر شده است. مدیرکل دفتر مطالعه و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی گفت: این صادرات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۴درصد و از نظر ارزش ۱۸درصد رشد داشته و 33کشور آفریقایی به‌صورت مستقیم مشتری این کالاها بوده‌اند.
به‌گزارش همشهری، صادرات بخش کشاورزی، یکی از پایه‌های صادرات غیرنفتی ایران است که باوجود خشکسالی‌های طولانی و کمبود آب، همچنان سهم خود را در تجارت‌خارجی کشور حفظ کرده است. گرچه ایران در مقابل این صادرات باید نهاده‌هایی نظیر ذرت، سویا، دانه‌های روغنی و... وارد کند، اما از منظر ارزش‌افزوده، بخش قابل‌توجهی از صادرات صنایع غذایی ایران در رده کالاهای با ارزش‌افزوده نسبتا بالا قرار می‌گیرند.

فعالیت بازار غذایی ایران در 61درصد آفریقا
براساس آمارهای رسمی، از 54کشور رسمی قاره آفریقا، محصولات غذایی و کشاورزی ایران در بازار 33کشور معادل 61درصد کل این کشورها موفق به جذب مشتری شده و روند صادرات آن نیز رو به رشد بوده است. سیدروح‌الله‌لطیفی، مدیرکل دفتر مطالعه و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی، با اشاره به جمعیت یک‌میلیاردو300میلیون نفری قاره آفریقا، این قاره را بازاری مناسب برای ورود کالاهای متنوع ایران می‌داند و معتقد است ظرفیت کسب سهمیه از بازار غذا و کالای همه این کشورها وجود دارد. او با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای قاره آفریقا، می‌گوید: در 2 سال گذشته شاهد جهش مناسبی در صادرات به این قاره بودیم و امیدواریم با رفع موانع زیرساختی، میزان صادرات ایران به کشورهای‌آفریقایی تا چند سال آینده به بیش از ۱۰میلیارد دلار برسد.

آفریقایی‌ها طالب چه کالاهایی هستند؟
طبق آمارهای حوزه صادرات، کشورهای آفریقایی در 8ماهه امسال، مشتری طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و غذایی ایران بوده‌اند. کالاهای خریداری شده از سوی این کشورها عبارت است از: آبمیوه، انواع شکلات، انواع شیرینی، لبنیات، خرما، زعفران، کیوی، ماهی، شیره و عصاره گیاهان، عسل، آب‌معدنی، فرآورده‌های غذایی از گوشت، پرنده‌های زینتی، مکمل‌غذایی، زردآلو، بکینگ پودر، کچاب گوجه، سیب‌زمینی آماده، چاشنی غذایی، کرفس، میوه خشک، ژل کیک، خاویار، لوبیا، سوسیس و کالباس، که به‌صورت مستقیم به کشورهای آفریقایی صادر شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید