• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213275
+
-

قضاوت‌زودهنگام درباره‌گناه‌فرشته‌

پخش اولین قسمت سریال حامد عنقا واکنش‌های متفاوتی در پی داشت

گزارش
قضاوت‌زودهنگام درباره‌گناه‌فرشته‌

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

با تمام شدن فصل دوم «زخم‌کاری» محمدحسین مهدویان، «گناه فرشته» جایگزین این سریال شد؛ «گناه فرشته» سریال درام- اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقاست که نخستین قسمت آن از پلتفرم فیلیمو پخش شد. آخرین همکاری شهاب حسینی در شبکه نمایش خانگی با «پوست شیر» کاری از برادران محمودی بود. حالا شهاب حسینی در کنار لادن مستوفی و امیر آقایی بازی می‌کند و این سه، بازیگران اصلی این سریال به‌حساب می‌آیند. مهدی سلطانی، بهروز رضوی، پردیس پورعابدینی از دیگر بازیگران این سریال هستند. «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی آخرین کار حامد عنقا بود که تهیه‌کنندگی و نویسندگی آن‌ را برعهده داشت. «آقازاده» در سال۹۹ از شبکه نمایش خانگی پخش شد.

برای قضاوت زود است

با پخش قسمت اول این سریال، مانند هر سریال دیگر نقدهایی مطرح شده و برخی این سریال را جزو کارهای ضعیف می‌دانند؛ اما قضاوت درباره یک‌ سریال آن هم تنها با پخش قسمت اول سخت است. برخی هم آن را رقیب سریال‌هایی چون «پوست شیر» و «زخم‌کاری» عنوان می‌کنند.

انتقام و قضاوت در گناه فرشته
درست در همان پلان ابتدایی سریال با آن رد پنجه فرشته بر شیشه‌ای مات، پای‌ «خون» به روایت «گناه فرشته» باز شد. خونی که هر چند گویی به‌حق بر زمین ریخته اما به ناحق به گردن کسی انداخته شده و این شروعی تکان‌دهنده و در عین حال درست برای روایتی است که حامد عنقا برای نخستین تجربه کارگردانی خود در عرصه سریال‌سازی انتخاب کرده است. قسمت ابتدایی سریال «گناه فرشته» به قاعده هر مجموعه نمایشی دیگر، به تلاش برای ارائه شناسنامه‌ای از شخصیت‌های اصلی اختصاص پیدا کرده بود اما زیرمتن‌هایی همچون «انتقام» و «قضاوت» در آن خودنمایی می‌کرد و این همان مضامین آشنایی است که در یک نگاه کلی به کارنامه فیلمنامه‌نویسی حامد عنقا می‌توان نشانه‌هایی از آن را رصد کرد. «مطالبه عدالت» که در یکی از دیالوگ‌های کلیدی قسمت اول در کلام حامد تهرانی مورد تأکید قرار می‌گیرد، دغدغه‌ای است که این فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده نه فقط در سریال‌های تلویزیونی که در اولین تجربه سریال‌سازی خانگی خود یعنی «آقازاده» و نخستین تجربه سینمایی خود یعنی «غریب» به‌وضوح آن‌ را دنبال کرده است.  
در روایت داستان «فرشته» پای یک «خون» در میان است اما چالش اصلی، نه خون بر زمین ریخته شده است که گردنی است که قرار است بار این خون به‌ناحق به آن آویخته شود. اینجا مسئله نه «جنایت» که «قضاوت» است و مخاطب به‌خوبی در مواجهه با قسمت نخست این سریال، در این چالش سهیم شده است.

پرونده‌های قتل و داستان یک وکیل
 داستان سریال گناه فرشته، به‌طور رسمی منتشر نشده ولی براساس گفته‌ها داستان حول محور یک وکیل است که درگیر پرونده‌های قتل مرموز و شبیه به‌هم است كه گویی یک منشأ دارند. درباره خلاصه داستان این سریال، این جمله مبهم و پررمز و راز منتشر شده: «آتیش چیز بدی نیست، اونچه اضافه اس رو می‌سوزونه؛ چیزی موندنی باشه می‌مونه!»

نقد سریال پیش از پخش
 پیش از آنکه نخستین قسمت سریال «گناه فرشته» روی آنتن برود، برخی رسانه‌ها نکاتی را درباره این سریال مطرح کردند که نشان از دیده‌شدن «گناه فرشته» پیش از نمایشش داشت. نخستین قسمت سریال «گناه فرشته» روز جمعه پخش شد ولی روزنامه کیهان و سایت مشرق نیوز پیش از به نمایش درآمدن کار حامد عنقا، به نقد نکاتی از سریال پرداختتد که نشان می‌داد روزنامه‌نگاران این دو رسانه، یا سریال را زودتر دیده‌اند یا به اطلاعات دقیقی درباره‌اش دست پیدا کرده‌اند. موضوعی که بحث‌های متفاوتی را در فضای مجازی به ‌دنبال داشت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید