• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213261
+
-

رقابت برای ایران قوی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر تحقق 4 خصوصیت «مشارکت قوی»، «رقابت واقعی»، «سلامت» و «امنیت» در انتخابات اسفندماه تأکید کردند

گزارش
رقابت برای ایران قوی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز(شنبه) در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱اسفندماه را بسیار مهم، تعیین‌‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل، یعنی همراه با ۴خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.


الزامات انتخابات
اهمیت مجلس خبرگان رهبری

حدود 2‌ماه دیگر 2 انتخابات مهم در کشور برگزار می‌شود و ملت ایران باید برای برگزاری این 2 انتخابات به بهترین شکل آماده باشد. یک انتخابات، انتخابات مجلس خبرگان‌رهبری است. اهمیت این مجلس آنجاست که در موقع لازم، می‌تواند رهبر مناسب را برای کشور انتخاب کند و در طول زمان هم می‌تواند و می‌باید مراقب حفظ شرایط حیاتی رهبری در شخص رهبر موجود باشد. ملت ایران باید مراقبت کرده و این انتخابات را به بهترین وجه برگزار کنند.

ریل‌گذاری آینده کشور
انتخابات مجلس بسیار مهم است. براساس قانون‌اساسی، مجلس شورای‌اسلامی ریل‌گذار آینده‌ کشور است. اگر کشور مشکلاتی دارد، برای رفع این مشکلات نیاز به قانونگذاری و حضور مدبرانه‌ مجلس شورای‌اسلامی است. این دو انتخابات بایستی باشکوه برگزار شود.

منادی انتخابات باشید
همه‌ افرادی که مخاطبانی دارند، باید مردم را به انتخابات دعوت کنند؛ علمای اعلام، استادان دانشگاه، استادان حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوان‌ها، افراد در داخل خانواده، اینها همه می‌توانند منادی انتخابات باشند، مردم و مخاطبان خود را به انتخابات دعوت کنند، آن‌وقت انتخابات پرشور خواهد شد.

وابستگی جمهوریت و اسلامیت به انتخابات
جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است، چراکه تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد. با انتخابات است که ولی‌فقیه از طریق منتخبان ملت در مجلس خبرگان تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات و معارف اسلامی، قوانین را مصوب کنند.

تنها مسیر حقیقی؛ حاکمیت ملی مردم
«نبود انتخابات» موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» است. برخی افراد به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند. انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

4خصوصیت انتخابات
4 خصوصیت را در اول امسال راجع به این انتخابات به ملت ایران عرض کردم؛ اولا «مشارکت قوی»، ثانیا «رقابت واقعی»، ثالثا «سلامت به‌معنای حقیقی کلمه» و رابعا «امنیت انتخابات». این 4خصوصیت باید محقق شود.

معجزه مشارکت قوی
مشارکت قوی معجزه‌آفرین است. برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پرقدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

توصیه‌ای به صاحبان دیدگاه‌های مختلف
انتخابات پایه و زمینه‌ساز تحول است. برخی از تحول طرفداری می‌کنند، اما انتخابات را به‌عنوان مقدمه تحول، مورد بی‌مهری قرار می‌دهند. صاحبان دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اگر می‌خواهند به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنند، راهش سرکار آوردن کسانی است که هم‌جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.

نتیجه مشارکت ضعیف
مشارکت ضعیف منجر به تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان در رفع کامل مشکلات می‌شود. برطرف کردن مشکلات نیازمند مشارکت قوی و تشکیل مجلسی قوی است.

میدان انتخابات برای رقابت باز باشد
دومین عنصر برگزاری انتخابات پرشور، رقابت واقعی سیاسی است. میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی - اقتصادی - فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند.

رقابت جوانان با افراد باسابقه
رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه برای ورود به مجلس، نوع دیگری از رقابت است. البته مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه.

معنی واقعی رقابت
رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند. البته تبلیغات غیراز دروغ‌گفتن، تهمت‌زدن و وعده خلاف‌دادن است. تبلیغات یعنی بیان دیدگاه‌ها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت.

مردم را دلسرد نکنید
دلسرد کردن مردم از انتخابات کاری غلط و به ضرر کشور است. بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ درحالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد.

پیروزی حتمی فلسطین


2جنبه بی‌نظیر حادثه غزه
2ماه‌ونیم از آغاز حادثه‌ غزه می‌گذرد. این حادثه از دو جنبه بی‌نظیر است؛ هم از سمت رژیم‌صهیونیستی، چراکه هرگز اینگونه سفاکی، جنایتگری، خونخواری، کودک‌کشی، خباثت، بی‌رحمی و انداختن بمب سنگرشکن بر روی سر بیماران و بیمارستان‌ها دیده نشده است و هم از طرف مردم و مبارزان فلسطینی، چون اینگونه صبر، مقاومت و دشمن را دیوانه کردن، بی‌سابقه است.

بی‌آبرو شدن غرب و آمریکا
وتوی چند قطعنامه شورای‌امنیت برای آتش‌بس و قطع بمباران‌ها، اقدام بی‌شرمانه دولت آمریکا و همدستی با رژیم‌صهیونیستی برای ریختن بمب بر روی کودک، زن، پیرمرد، بیمار و دیگر مردم بی‌دفاع است. پیروزی بزرگ ملت فلسطین و جبهه حق و مقاومت، بی‌آبرو کردن غرب و آمریکا و افشای ماهیت همه ادعاهای دروغین حقوق بشری آنهاست.

وظیفه دولت‌ها و ملت‌ها
وظیفه دولت‌ها و ملت‌ها، کمک به مقاومت به هر شکل ممکن است. کمک به مقاومت وظیفه همه و کمک به رژیم‌صهیونیستی، جنایت و خیانت است. کمک جنایت‌آمیز برخی دولت‌های اسلامی به رژیم‌صهیونیستی باعث تأسف است. ملت‌های مسلمان این مسئله را فراموش نخواهند کرد.

راهبردی برای دولت‌های اسلامی
جلوگیری از رسیدن کالا، نفت و سوخت به رژیم‌صهیونیستی که حتی جلوی رسیدن آب به مردم غزه را گرفته است، وظیفه دولت‌های اسلامی است. ملت‌های مسلمان باید از دولت‌های خود بخواهند هرگونه رابطه و کمک به جنایتکاران صهیونیست را قطع کنند یا اگر قادر به قطع دائم روابط نیستند، لااقل با قطع موقت، رژیم خبیث، ظالم و خونخوار را تحت فشار قرار دهند.

پیروزی قطعی جبهه حق
به یاری خداوند، بی‌تردید پیروزی با جبهه حق است و رژیم غاصب صهیونیستی ریشه‌کن خواهد شد و امیدواریم شما جوانان این آینده حتمی را به چشم خود ببینید.

مقاومت خوزستان و کرمان

خوزستان، پرچمدار مقاومت در مقابل بیگانگان
خوزستان در بیش‌از یک قرن اخیر، پرچمدار و مهم‌ترین مرکز مقاومت ملت در مقابل بیگانگان بوده که ایستادگی درمقابل هجوم نظامی انگلیسی‌ها در سال‌های بعد از جنگ اول جهانی و حضور فعال در ملی کردن صنعت نفت از موارد مهم این ایستادگی بوده‌است.

نماد همدلی در دفاع از ایران
مهم‌تر از همه، سینه سپر کردن همه اقوام عرب و غیرعرب، لر، بختیاری و دیگر اقوام درمقابل تهاجم صدام و خنثی‌کردن محاسبه غلط او درباره استقبال مردم عرب‌زبان خوزستان از مهاجمان بود که افتخاری جاودان است. خاک پاک خوزستان محل ریخته‌شدن خون بهترین جوانان همه استان‌هاست. خوزستان نماد همدلی و همبستگی همه ملت در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران و مظهر ویژگی‌های برجسته ملت ایران است.

5خصوصیت مردم کرمان
«نخبه‌پروری»، «نجابت اخلاقی»، «سلامت فکری»، «ایمان صادقانه» و «پیشگامی در پیوستن به نهضت‌اسلامی» از خصوصیات مردم استان کرمان است. این ویژگی‌ها زمینه بروز شخصیت بزرگی مثل حاج قاسم را فراهم کرده است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید