• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213211
+
-

‌‌«سراب سایه‌ها» درنگی ‌نو بر اغتشاشات پاییز1401

کتاب
‌‌«سراب سایه‌ها» درنگی ‌نو بر اغتشاشات پاییز1401

مهدی محمدی در کتاب «سراب سایه‌ها» تلاش کرده در حد توان، تحلیلی جامع و مبتنی بر اطلاعات دست اول از متن و زمینه‌های اغتشاشات سال۱۴۰۱ ارائه کند. در ابتدا باید یادآور شد که این کتاب به قهرمانان امنیت وطن‌ شهیدان «آرمان علی‌وردی» و «روح‌الله عجمیان» تقدیم شده است.
 این کتاب ادعا نمی‌کند همه آنچه در آشوب‌های پاییز۱۴۰۱ در ایران رخ داده پروژه‌ای امنیتی بوده، اما ادعا می‌کند این ادعا را تفصیلا مستند می‌کند‌ که پروژه‌ای بسیار بزرگ، پیچیده، سنجیده و بی‌سابقه که در کار بوده که بدون درک ابعاد آن، فهم ماهیت و قضاوت درباره این آشوب‌ها غیرممکن و حتی بی‌معناست. در واقع ادعای اصلی کتاب این است که ایران در سال۱۴۰۱ با پیشرفته‌ترین نوع نبرد‌ زیر آستانه درگیری نظامی از جانب دشمنانش مواجه شد و آن را پشت سر ‌گذاشت.
نویسنده کتاب، در «سراب سایه‌ها» می‌نویسد: «دفتر من جایی از شهر تهران است که در آشوب‌های سال۱۴۰۱ به ناچار هر روز و هر ساعت و مستقیما، در متن رویدادهای آن قرار داشتم. آن ایام، هر روز، ساعت‌های متمادی، به این فکر می‌کردم که به راستی چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ماهیت آنچه با آن مواجهیم چیست؟‌معلوم بود که حادثه غریبی در حال وقوع است و جنس آن شباهتی به آنچه پیش‌تر دیده بودیم، ندارد. این کتاب در زمانی کوتاه، یعنی حدودا 2 ماه، با این هدف نوشته شد که روایتی جامع، مبتنی بر اطلاعات و چند وجهی از آشوب‌های سال گذشته تولید کند. از این پس و به‌تدریج درباره ابعاد مختلف آنچه دریافته و در این کتاب درباره آنها بحث کرده‌ام خواهم نوشت.  فعلا خوشحالم که در زمانی کوتاه از عهده انجام وظیفه‌ای که مدت‌ها بار آن بر دوشم سنگینی می‌کرد، برآمده‌ام.»
«سراب سایه‌ها» در 360صفحه به قلم مهدی محمدی با قیمت 220هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافته است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید