• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213202
+
-

انتقاد ایران از موضع روسیه

وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، در واکنش به بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش تأکید کرد ایران درباره تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد.
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف با بیان اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست، گفت: تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.
وی همچنین با بیان اینکه جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک تمامیت‌ارضی ایران است، افزود: جمهوری‌اسلامی ایران هر ادعایی ازسوی هرطرفی دراین زمینه را کاملا مردود می‌داند. امیرعبداللهیان با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان برای نیل به توافق صلح، با اشاره به تبعات منفی مداخلات برخی طرف‌های خارجی در منطقه، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: کشورهای منطقه می‌توانند نقش سازنده‌ای برای ایجاد و تضمین صلح میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان داشته باشند.
لاوروف نیز دراین گفت‌وگو روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری‌اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده‌است و این سیاست رسمی مسکو هیچ‌گاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.
این درحالی‌است که واکنش‌ها در ایران به بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش همچنان ادامه دارد و محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین‌باره درفضای‌مجازی نوشت:«بارها گفته‌ایم ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آنها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست!».
پیش از این علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبری نیز در واکنش به این بیانیه تأکید کرده بود که ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ‌ کشوری نمی‌دهد. وی با ابراز تأسف از برخی موضع‌گیری‌های وزارت خارجه روسیه، عنوان کرده بود که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که این کشور برای به‌دست آوردن امتیازی کم‌ارزش و دست‌نیافتنی به اعتبار خود نیز لطمه وارد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید