• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213180
+
-

تقویم افتتاح

شهرداری تهران تا پایان امسال 10پروژه عمرانی را به اتمام می‌رساند

 بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در 2سال اخیر بوده است. در این زمینه تکمیل پروژه‌های زمین‌مانده در دستور کار قرار گرفته و موجب شده بسیاری از طرح‌های مهمی که سال‌هاست خاک می‌خورند، طی ماه‌های گذشته از مدیریت شهری ششم افتتاح شوند.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران آخر هفته گذشته بخش دیگری از پروژه‌های شهری که تا پایان سال‌جاری در تهران به بهره‌برداری می‌رسند را رسانه‌ای کرد. این پروژه‌های عمرانی بی‌شک در سال‌جاری موجب افزایش سرعت معابر می‌شوند و به تبع آن از دامنه ترافیک سنگین و آلودگی هوای شهر می‌کاهند. یکی از این تقاطع‌ها، 2دستگاه پل در منطقه 17تهران است که روی مسیر ریلی تهران ـ اهواز و در امتداد بلوار آیت‌الله سعیدی احداث شده است. افتتاح این تقاطع غیرهمسطح تا 6کیلومتر راه مردم را کوتاه‌تر می‌کند. همچنین پل 52متری واقع در منطقه‌18روی تندروی بزرگراه شهید بروجردی احداث شده و 2سمت محله مختاری را به همدیگر متصل خواهد کرد. همچنین پس از افتتاح تقاطع‌های غیرهمسطح کوهک و اسپیناس‌پالاس در هفته‌های گذشته، یکی از مورد انتظارترین تقاطعات ناقصی که بخشی از آن تا انتهای سال‌جاری به‌بهره‌برداری خواهد رسید، تقاطع نواب-تندگویان است؛ محوری که می‌تواند مسیر دسترسی‌ها به بهشت زهرا(س) را روان‌تر کند. افتتاح این تقاطع به‌ویژه در تعدیل ترافیک پنجشنبه آخر سال مؤثر است. تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آبشناسان و جنت‌آباد نیز دیگر پروژه‌ای است که بخشی از آن نیز تا پیش از عید به بهره‌برداری خواهد رسید و یکی از مهم‌ترین گره‌های ترافیکی غرب تهران باز خواهد شد. مسلما ساکنان شهران، شهرزیبا، جنت‌آباد، کن و کوهسار و دیگر مناطق شمال‌غرب پایتخت بیشترین بهره را از افتتاح این مسیر خواهند برد. در این زمینه برنامه سال‌جاری تکمیل 18تقاطع ناقص بوده است. احداث دسترسی به پارک ارم در محدوده غرب تهران، بخش اول تقاطع غیرهمسطح «حکیم ـ تعاون» و دسترسی بزرگراه شهید ستاری به شهید لشکری به سمت غرب نیز از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که تا پایان امسال تقدیم شهروندان می‌شود. البته تکمیل تقاطع‌های نیمه‌کاره خیابان‌های تهران مطلقا به‌معنای ایجاد ترافیک جدید نیست و به‌گفته سخنگوی شهرداری تهران، این تقاطع‌ها درواقع موجب تسهیل دسترسی‌های مردم و جلوگیری از طی مسیر اضافی برای تردد در خیابان‌هاست. افتتاح هرکدام از این پروژه‌ها تا چند کیلومتر مسیر اضافه شهروندان را کاهش می‌دهد و در نتیجه تأثیر بسیار روشنی بر کنترل ترافیک، مصرف سوخت و البته آلودگی هوا خواهد داشت.
احداث تقاطع جدید غیرهمسطح در بزرگراه ارتش نیز از دیگر پروژه‌هاست. این تقاطع از بسیاری از جهات در نوع خود کم‌نظیر است. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن، استفاده از فناوری‌های نوین برای جلوگیری از یخ‌زدگی معبر است. بخشی از پل به‌وسیله مصالح جدیدی که به‌صورت هوشمند تزریق می‌شود و بخش دیگر آن به‌وسیله گرمایش از کف یخ‌زدایی خواهد شد. درصورت موفقیت‌آمیز بودن پروژه ارتش، می‌توان از این فناوری در دیگر خیابان‌های برف‌گیر پایتخت به‌ویژه در شمال‌شهر هم استفاده کرد. استفاده از ترکیب شن و نمک برای یخ‌زدایی، اثرات غیرقابل جبرانی روی کیفیت آسفالت دارد؛ به‌علاوه آنکه با بلندکردن گردوغبار منجر به آلودگی هوا می‌شود.
از دیگر پروژه‌های عمرانی شاخصی که تا پایان سال افتتاح خواهد شد، تکه‌ای از بزرگراه شهید بروجردی است که تا قبل از عید به‌بهره‌برداری می‌رسد؛ بزرگراهی که عملا بن‌بست انتهای آزادراه تهران ـ ساوه را برای دسترسی به جنوب‌غرب تهران از بین می‌برد. همچنین انتظار داریم فاز نخست آزادراه شهید شوشتری تا پایان سال جاری آماده و تحویل شهروندان شود. پارکینگ طبقاتی مینایی و احتمالا بخشی از پارکینگ طبقاتی نیایش هم افتتاح خواهد شد. از سویی بخشی از پروژه‌های شاخص در سال‌آتی افتتاح خواهند شد. در این زمینه تکمیل تقاطع‌های ناقص همچنان در صدر اقدامات شهرداری تهران است؛ پروژه‌هایی نظیر تکمیل دسترسی اشرفی‌اصفهانی به بزرگراه جلال یا به بزرگراه همت، همت به یادگار، باقری به بابایی و بزرگراه بسیج به محلاتی و از این دست که در سال آینده تکمیل و تقدیم شهروندان خواهند شد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید