• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213109
+
-

عجایب هفت‌گانه

در بیست‌وسومین دوره لیگ برتر ایران تا این مقطع اتفاقات عجیبی رخ داده و رکوردهای جالبی جابه‌جا شده است

13هفته از لیگ برتر ایران سپری شده و در این مدت برخی‌ تیم‌ها و بازیکنان فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند. برخی از اتفاقاتی که در این 13هفته رخ داده، در طول تاریخ لیگ برتر بی‌سابقه بوده‌اند و بعضی از رکوردها در این مدت جابه‌جا شده‌اند. اینها 7مورد از مهم‌ترین شگفتی‌های این 13هفته بوده‌اند؛ 13هفته‌ای که بیشترین بار جذاب‌کردنش را تیم سپاهان بر دوش کشیده است.

   خشن‌ترین قاتلان تاریخ  |   زدن 32گل در 12بازی اول، یکی از رکوردهایی است که سپاهان از خود به جا گذاشته و این میزان گلزنی در لیگ برتر ایران خیلی غریب به‌نظر می‌رسد. در تاریخ لیگ برتر ایران به‌ندرت تیمی وجود داشته - حتی تیم‌های قهرمان - که به میانگین 2گل زده در هر بازی برسد. اما تیم مورایس امسال پا را از تمام این مرزها فراتر گذاشته و تا این مقطع رکوردی تاریخی را ثبت کرده است. سپاهان با 32گل در 12بازی به میانگین 2.67گل در هر بازی رسیده است. پیش از این بالاترین میزان گلزنی در 12هفته اول لیگ، متعلق به پرسپولیس در لیگ سوم‌(28گل) و استقلال در لیگ هشتم‌(26گل) بوده است.

   مازادی که ستاره شد   |   دروازه‌بانی که در ابتدای فصل قرار بود به‌عنوان بازیکن مازاد تیمش را ترک کند، حالا صاحب کمترین گل خورده و بیشترین کلین‌شیت تا این مقطع از فصل است! سیدحسین حسینی در استقلال قدیمی‌ترین بازیکن و کاپیتان تیم است اما عملکرد او در فصل گذشته و به‌خصوص در هفته‌های پایانی متزلزل بود و به مذاق هواداران خوش نیامد. در ابتدای فصل آبی‌ها خیلی تلاش کردند جانشینی برای او پیدا کنند اما به نتیجه نرسیدند و سیدحسین در چارچوب دروازه آبی‌ها ماندگار شد. او در 8بازی گل نخورده و صدرنشین جدول کلین‌شیت‌ها‌ست. ضمن اینکه با 7گل خورده طی 13بازی، استقلال را صاحب کمترین گل خورده کرده و عنوان برترین خط دفاعی را از قرمزها گرفته و به آبی‌ها بخشیده است.

   تراکتور مساوی نمی‌کند   |   سابقه نداشته که تا این مقطع از لیگ برتر تیمی با تعداد مساوی صفر در جدول حضور داشته باشد، اما تراکتور این فصل علاقه‌ای به تساوی نشان نمی‌دهد و فقط در کار برد و باخت است. همین باعث شده که تیم خمس با وجود 5شکست در رتبه سوم حضور داشته باشد. درحالی‌که پیکان با همین تعداد شکست جزو 3تیم انتهای جدول است و رتبه چهاردهم را دارد!

   سومین زوج درخشان تاریخ
بعد از سال‌ها دوباره یک زوج خط حمله از یک تیم، مشترکا صدرنشین جدول گلزن‌ها شده‌اند. رضا اسدی و شهریار مغانلو از سپاهان هر دو 8گله هستند و تعداد گل‌های زده این زوج از 11تیم لیگ برتری بالاتر است! حتی گل‌های زده پرسپولیس هم از گل‌های این زوج کمتر است و این نکته غریبی است. تنها دوره‌ای که در لیگ برتر گلزن‌های اول و دوم از یک تیم بودند لیگ نهم (1388-89) بود که عماد رضا و ابراهیم توره در همین تیم سپاهان غوغا می‌کردند و نهایتا هم گلزنان اول و دوم فصل شدند. پیش از لیگ برتر و در لیگ آزادگان هم تیم پرسپولیس در سال1373 از زوج فرشاد پیوس و علی دایی استفاده می‌کرد که در پایان فصل به‌ترتیب با 20 و 15 گل برترین گلزن‌های فصل شدند. این زوج در آن فصل 35گل از 55گل پرسپولیس را زدند اما در نهایت سایپا با 32گل زده قهرمان شد!

   سورپرایز قزوین، گلزن و جذاب   |   چه‌کسی فکرش را می‌کرد شمس‌آذر در نخستین حضور لیگ برتری خودش به یکی از تیم‌های درخشان لیگ تبدیل شود؟ تیم قزوینی اما خیلی بالاتر از انتظار ظاهر شده و تا این مقطع یکی از جذاب‌ترین تیم‌های فصل بوده است. شاگردان سعید دقیقی دومین تیم برتر لیگ در بازی‌های خارج از خانه هستند و در زمینه گلزنی هم چهارمین تیم موفق لیگ به شمار می‌روند؛ بالاتر از پرسپولیس یحیی و مساوی با تراکتور! از همه اینها مهم‌تر، شکست‌ناپذیری قزوینی‌ها در هفته‌های اخیر بوده که آنها را به رکورد 8بازی بدون شکست رسانده است. این بهترین رکورد برای یک تیم تازه‌وارد و دومین رکورد شکست‌ناپذیری این فصل بعد از 10بازی استقلال است.

   یک اسپانیایی بالاتر از سپاهانی‌ها   |   در جدول امتیازاتی که سایت متریکا به بازیکنان می‌دهد، روبرتو تورس از تیم گل‌گهر بالاتر از مغانلو و اسدی صاحب عنوان برترین بازیکن فصل جاری است. بازیکن اسپانیایی که امسال از فولاد به گل‌گهر پیوسته، در حال حاضر دچار مصدومیت شده و 2هفته‌ است بازی نمی‌کند اما طی 6بازی که به میدان رفته با 2گل و 3پاس‌گل به نمره7.55 رسیده و صدرنشین جدول بازیکن‌ها‌ست. مغانلو و اسدی با نمره 7.54 و 7.40 پشت‌سر او قرار دارند.

   سرحال‌ در دقایق پایانی   |   تیم تراکتور که 18گل‌زده دارد، 10گل از این 18گل را در یک ربع پایانی مسابقات زده است! 10گل زده طی دقایق 75 تا 90،  این دقایق را به درخشان‌ترین بازه زمانی این فصل در میان کل تیم‌ها بدل کرده است. در واقع هیچ‌یک از تیم‌ها در این فصل 15دقیقه‌ای به این درخشانی نداشته‌اند. حتی سپاهان که 15دقیقه ابتدایی را توفانی آغاز می‌کند، در آن 15دقیقه فقط 6گل زده و فاصله زیادی با رکورد 10گل دارد. تراکتور در نیمه‌اول کلا 5گل بیشتر نزده و در نیمه‌دوم هم 13گل زده که فقط 3گلش خارج از یک ربع پایانی به‌ثمر رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید