اعتراضتهیهکننده«فسیل» به پایان اکران فیلمشدرتهران بعد از 8 ماه
با تصمیم شورای صنفی نمایش، اکران عمومی «فسیل» از چهارشنبه ۸ آذر در سینماهای استان تهران به پایان میرسد. فسیل یکی از طولانیترین اکرانهای اول تاریخ سینمای ایران را به مدت تقریبا 8 ماه داشته و در این مدت بیش از
285 میلیارد تومان فروخته و بیش از 6 میلیون و 600 هزار تماشاگر داشته است. این تصمیم شورای صنفی نمایش به سید ابراهیم عامریان، تهیهکننده فسیل گران آمده و در یادداشتی که در خبرگزاری مهر منتشر کرده نارضایتی خود را از این مسئله نشان داده است.
عامریان در یادداشتش نوشته: «در سیستم اکران جهانی، وقتی فیلمی بر پرده میرود و مورد استقبال واقع میشود، اکران مستمر باقی میماند. هیچ کجای دنیا فیلمی را که باعث رونق سینما شده است، با فروش ماهانه ۱۵میلیارد تومان از روی پرده سینما حذف نمیکنند.
تداوم نیافتن اکران فسیل در حالی است که سینمای ایران طعم 7 میلیون مخاطب را برای یک فیلم طی 40 سال نچشیده بود و درصورتی که ۹ ماه پیش هیچ فیلمی جرأت اکران در
عید نوروز را بهدلیل وقایع حاکم بر کشور نداشت، فسیل برای اکران پا پیش گذاشت و همه معادلات را بر هم زد و علاوه بر روشن کردن چراغ سینماها باعث شد سینماداران عزیز به اذعان خودشان، کل بدهیهای دوران ورشکستگی کرونا را صاف کنند. همانند فیلم «دینامیت» که در دوران کرونا آمد و با جذب مخاطبان توانست فضای آسیبدیده ناشی از پاندمی را التیام ببخشد. حال خوب سینمای ایران و مخاطبان آن امروز به لطف درایت و مدیریت هوشمندانه سازمان سینمایی کاملا مشهود است. فروش شگفتانگیز فسیل و رضایت مردم بعد از دیدن این اثر سینمایی باعث شده بر فروش قابل توجه فیلم سینمایی «هتل» نیز تأثیر مستقیم داشته باشد. حال باید ببینیم چه تفکری در پشت پرده باعث شده که بخواهند پرده سینما را تاریک کنند و ترمز رونق سینمای ایران را بکشند.»
دینامیت، دیگر فیلم عامریان هم اکرانی طولانی داشت و از 10تیر1400 تا شب عید1401 روی پرده بود و فروشی بیش از 58 میلیارد تومان را تجربه کرد. در واقع یکی از علل فروش فسیل و دینامیت اکران طولانی مدت آنها بوده است. البته از حق هم نباید گذشت که هر 2فیلم، همانطور که عامریان در یادداشتش به آن اشاره کرده،زمانی اکران شدند که صاحبان فیلمهای سینمایی کمتر به اکران فیلمهایشان علاقه داشتند و عامریان با اکران این دو فیلم در دوره عسرت ریسک کرد و البته ریسکش جواب داد و بدون رقیبی جدی به فاتح گیشه بدل شد. برخلاف ادعای عامریان که در یادداشتش عنوان کرده در جهان فیلمی را که میفروشد از اکران برنمیدارند، باید گفت خیر، اینطور نیست. اتفاقا همین امسال «باربی» از 21جولای در آمریکا و انگلیس روی پرده رفت و کمتر از 2 ماه بعد در 12سپتامبر اکران آنلاین آن شروع شد. باربی پرفروشترین فیلم2023 است و اگر قرار بود به شکل فسیل یا دینامیت
9-8 ماه روی پرده باشد، باید تا 3-2 ماه بعد از سال2024 هم روی پرده میماند. اما باربی برای بهدست آوردن تماشاگران جدید و بازارهای تازه بعد از 2ماه اکران آنلاین شد؛ تصمیمی منطقی و اقتصادی که مطمئنا منفعت زیادی برای استودیوی سازنده فیلم داشته است. با این حال، فروش فسیل بعد از 8 ماه روی پرده بودن از بسیاری از فیلمهای دیگر که اتفاقا برخیهایشان به تازگی اکران شدهاند بیشتر است.
این آماری است که از فروش و تعداد تماشاگر فسیل مطابق «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) در 7روز اخیر در دست است. بهدلیل تغییرات لحظهای، ارقام تقریبی است؛ درضمن، ارقام به ریال است.
مطابق این دو جدول، فروش فسیل در استانها بیشتر از تهران است، اما رقم فروش تهران هم عدد قابلتوجهی است که بهراحتی برای تهیهکننده فیلم قابلچشمپوشی نیست. فسیل تا عید1403 هم اکران آنلاین نمیشود و در شهرستانها میفروشد و پول بیشتری برای آقای تهیهکننده میآورد. البته حتما عامریان از قاچاق فیلمش، به فاصله چند ساعت بعد از اکران آنلاین هم نگران است و از این بابت حق دارد. پایان اکران فسیل در تهران بیشتر از همه به کام هتل مزه خواهد کرد.