• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 آبان 1402
کد مطلب : 209901
+
-

رقیب‌تازه سریال‌های ایرانی از حوزه‌هنری‌ می‌آید

گزارشی از سریال‌های اقتباسی که روی آنتن خواهند رفت

گزارش
رقیب‌تازه سریال‌های ایرانی از حوزه‌هنری‌ می‌آید

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

در 2سال اخیر، تولید سریال‌های تلویزیونی خارج از رسانه ملی بیشتر شده است. سازمان‌ها و مراکز دولتی در بخش فیلم و سریال خود اقدام به تولید سریال‌های تلویزیونی کرده و این مجموعه‌ها روانه آنتن تلویزیون شده‌اند. علاوه بر اوج یا مؤسسه شهیدآوینی که تولیداتی برای سیما دارند، مرکز سریال حوزه هنری نیز بخشی از این تولیدات را دارد که بیشتر آنها به شکل اقتباسی بوده و در مراحل تولید قرار گرفته است. وحید پناه‌لو، مدیر سریال حوزه هنری می‌گوید: «تمرکزمان روی سریال‌هایی ‌ اقتباسی است. تولید این سریال‌ها باعث می‌شود کاراکتر‌های واقعی تصویر شوند که هم قابلیت بازسازی تاریخی داشته باشند و هم امکانی به سازندگان می‌دهد که با دست باز سریال‌هایی با کیفیت بالاتر بسازند.»  به‌گفته پناه‌لو، سازمان سینمایی سوره برای تکمیل چرخه تولید و توزیع خود تصمیم به تشکیل این مرکز گرفت تا از ظرفیت‌های خود در تمامی مدیوم‌ها بهره ببرد. در گام نخست، هدف از تشکیل مرکز سریال سوره ایجاد نقطه تمایز و رفتن سراغ فضاها و گونه‌هایی از آثار سریالی است که کمتر بدان پرداخته می‌شود. پناه‌لو همچنین توضیح می‌دهد: «ما پس از تأسیس مرکز سریال سوره، یک کارگروه 5نفره تشکیل دادیم تا کتاب‌هایی را که فکر می‌کردیم روایت آنها مناسب اقتباس هستند، مورد بررسی قرار بدهند و بررسی کنند که اقتباس از این کتب برای چه مدیومی مناسب است؛ زیرا ما در سازمان سینمایی سوره مراکزی برای تولید فیلم کوتاه، تله‌فیلم، فیلم سینمایی، مستند و انیمیشن داریم.»

آغاز پیش‌تولید «قرارگاه نصرت»
‌ازجمله تولیدات حوزه هنری است. پناه‌لو می‌گوید: «یکی از سریال‌هایی که پیش‌تولید آن شروع شده، «قرارگاه نصرت» براساس زندگی سردار علی هاشمی است؛ سریالی به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فراورده که نزدیک به 5‌ماه است پیش‌تولید آن شروع شده و این اثر اقتباسی از چند کتاب است.»

داستان تاریخی با موضوع ترکمن‌ها


همچنین از دیگر سریال‌هایی که بعد از تولید به آنتن تلویزیون می‌رسد، سریال «بوقچی» است که حال و هوای شیرین و طنزی دارد. تولید این سریال به کارگردانی حسن حبیب‌زاده تولید‌ شروع شده و جواد موحد، تهیه‌کننده این سریال است.‌از دیگر سریال‌هایی که پناه‌لو به آن اشاره می‌کند، «ماتی خوان» است که از کتابی به همین نام اقتباس شده است. ماتی خان نوشته‌ عبدالرحمن اونق، داستانی تاریخی است که به ماجرای استقرار اجباری قبیله‌های ترکمن در نزدیکی رود اترک می‌پردازد.

حکایت لیلی عاج از یامامورا


مدیر سریال حوزه هنری به این نکته هم اشاره می‌کند که اقتباس‌ها و تولید سریال‌ها مختص تلویزیون نیست و براساس ظرفیتی که وجود دارد ممکن است تولیداتی برای پلتفرم‌ها نیز داشته باشیم.‌از دیگر آثار اقتباسی که سریالش به‌زودی کلید می‌خورد، پروژه «کونیکویامامورا» براساس کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» نوشته حمید حسام است؛ این سریال را لیلی عاج کارگردانی می‌کند؛ کارگردانی که بعد از «سرهنگ ثریا» قرار است سریال تلویزیونی کلید بزند.‌«آب‌نبات هل‌دار» از دیگر کتاب‌هایی است که قرار است به سریال تبدیل شود. این اثر در مرحله نگارش فیلمنامه است و نویسندگی و کارگردانی آن را یوسف جعفری برعهده دارد.‌






 

این خبر را به اشتراک بگذارید