• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209773
+
-

قصور پزشکی، سالانه جان بیماران زیادی را می‌گیرد و شمار دیگری را دچار مشکلات حاد می‌کند

خطای جبران‌ناپذیر

خطای جبران‌ناپذیر

3 مرگ خبرساز
در اوایل مرداد ماه بود که خبر جان‌باختن 3 زن در جریان انجام عمل زیبایی در تهران خبرساز شد. ماجرای جان‌باختن این 3 زن جوان به بازپرس جنایی تهران گزارش شده بود. یکی از این قربانیان زنی بود که برای انجام جراحی زیبایی به یکی از کلینیک‌های پایتخت رفته بود اما وقتی به اتاق عمل منتقل شد، زیر تیغ جراح ناگهان قلبش از تپش ایستاد. هرچند عمل احیا صورت گرفت، اما زن جوان به زندگی برنگشت و جانش را از دست داد. دومین حادثه نیز ساعتی بعد در کلینیک دیگری اتفاق افتاد. قربانی دوم نیز زنی جوان بود که برای انجام جراحی ساکشن به یکی از کلینیک‌های پایتخت مراجعه کرده بود و آنطور که خانواده اش می گفتند او قرار بود لاغر شود اما در اتاق عمل و هنگام جراحی، قلبش از تپش ایستاد و جانش را از دست داد.  سومین مورد هم مثل 2 مورد دیگر زنی جوان بود که در جریان انجام عمل زیبایی بیهوش شده بود اما با وجود تلاش کادر درمان به هوش نیامد و جانش را بر سر انجام جراحی زیبایی از دست داد. خانواده هر3 قربانی که معتقد بودند قصور پزشکی، جان عزیزان‌ شان را گرفته، از کادر پزشکی شکایت کردند که رسیدگی به شکایت آنها همچنان ادامه دارد.


وقتی جراح، بیمار را با شکم باز رها کرد
یکی دیگر از موارد قصور پزشکی که خسارت جبران ناپذیری به دختری جوان زد، مدتی قبل در ارومیه اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که دختر جوان به‌خاطر خونریزی روده به یک جراح عمومی مراجعه کرد و قرار شد در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تحت عمل جراحی قرار بگیرد. این در حالی بود که پزشک معالج در یکی از مراکز دولتی به‌صورت تمام وقت مشغول به کار بود و اجازه جراحی در بیمارستان خصوصی را نداشت. با هماهنگی رئیس‌ بیمارستان، اتاق عمل برای جراحی «لاپاروسکوپی» آماده شد و دکتر، روده دختر جوان را برید اما همزمان بازرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سررسید و پزشک جراح بی‌توجه به وضعیت بیمارش وی را در اتاق عمل تنها گذاشت و گریخت. این در حالی بود که دختر جوان 8 ساعت با شکمی باز در اتاق عمل ماند تا این‌که رئیس بیمارستان خودش دست به کار شد و شکم وی را بخیه زد و این دکتر، جراحی نیمه تمام جراح فراری را با از بین بردن کامل روده دختر به پایان رساند. پس از شکایت دختر جوان برای جراح فراری به‌دلیل نقص عضو دختر جوان قرار مجرمیت صادر شد.

مرگ دختر۴ساله در جراحی دندان
چندی قبل پدر و مادر دختری 4ساله دخترشان را به بیمارستانی در قم بردند. دختربچه مدتی بود که دندان‌هایش دچار ریزش شده بود و پزشکان بعد از معاینه اولیه اعلام کردند او باید جراحی شود.
با اینکه بیهوشی دختر 4ساله آن هم برای جراحی دندان، کمی عجیب به‌نظر می‌رسید اما پزشکان بیمارستان اعلام کردند که این جراحی را بارها روی کودکان زیادی انجام داده و نتیجه دلخواه را هم به‌دست آورده‌اند. در چنین شرایطی مقدمات جراحی انجام شد. آن روز فاطمه‌زهرا توسط متخصص بیهوشی و پزشک معتمد معاینه شد و آنها نیز اعلام کردند برای بیهوشی دختربچه منعی وجود ندارد. به این ترتیب او به اتاق عمل منتقل شد. 2ساعت از شروع جراحی گذشته بود که یکی از پزشکان سراسیمه از اتاق عمل بیرون آمد و گفت دختر بچه به کما رفته است.
 هرچند پزشکان تلاش زیادی برای احیای او انجام دادند اما عصر آن روز اعلام شد که دختر خردسال جانش را از دست داده است. مرگ باورنکردنی دختر 4 ساله در شرایطی اتفاق افتاد که پدر و مادر او برای به دنیا آمدنش 18سال صبر کرده بودند.

سکته پدر به خاطر وضعیت دخترش
مورد دیگری از قصور پزشکی که مدتی قبل جنجال زیادی به پا کرد، به ماجرای کما رفتن دختر ۱۰ ساله کوهدشتی در جریان انجام عمل جراحی و ایست قلبی پدرش از غصه او برمی‌گردد. ماجرا از این قرار بود که دختر ۱۰ ساله برای انجام عمل چشم در یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه بستری شد. ظاهر ماجرا انجام یک عمل ساده انحراف خفیف چشم بود اما بعد از یک ساعت و نیم که دختربچه در اتاق عمل بود و پزشک ادعا می کرد عمل موفقیت آمیز بوده، ناگهان دختربچه به‌ آی سی یو منتقل و مشخص شد که به کما رفته است.  بعد از این حادثه تلخ بود که پدر و مادر این کودک که چشم انتظار به هوش آمدن دخترشان بودند، در بیمارستان ماندند تا اینکه چند روز بعد پدر او که در تمام این مدت بی تاب دخترش بود به دلیل ایست قلبی جانش را از دست داد.

سوختگی در بیمارستان
در ماجرای تلخ دیگری، کودکی 2 ساله که برای عمل آپاندیسیت در بیمارستان بستری شده بود، در اتاق عمل دچار سوختگی از ناحیه کمر و پا شد که شواهد نشان می‌دهد این اتفاق در نتیجه قصور پزشکی بوده است. وضعیت این کودک چنان حاد بود که دادستان اهواز برای پیگیری ماجرا راهی بیمارستان شد. مسئولان بیمارستان در توضیح آنچه که اتفاق افتاده بود مدعی شدند: کودک ۲ ساله‌ به دنبال درد شدید و حاد شکم با تشخیص آپاندیسیت، با تاخیر و 5روز پس از شروع علائم به این مرکز مراجعه کرده بود که به همین دلیل در هنگام مراجعه، دچار پارگی آپاندیسیت و انتشار وسیع عفونت در تمام حفره شکم شده بود. بیمار پس از انجام اقدامات تشخیصی و اولیه درمانی، بلافاصله توسط تیم فوق‌تخصصی جراحی اطفال به اتاق عمل منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. با توجه به شرایط حاد بیمار و طولانی بودن زمان عمل و به دلیل اینکه نجات جان بیمار در اولویت است، احتمال وقوع عوارضی در حین عمل وجود داشت که در این بیمار به دنبال ایجاد عارضه پوستی، بلافاصله اقدامات درمانی لازم برای بیمار طبق مشاوره متخصص پوست آغاز شد. با وجود این ادعا، خانواده کودک مدعی بودند که فرزندشان دچار قصور پزشکی شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید