• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 29 آبان 1402
کد مطلب : 209700
+
-

صدرنشینان جنگل و بیابان

10 استان ایران با بیشترین اراضی جنگلی و بیابانی کدام‌ها هستند؟

مجید جباری- روزنامه‌نگار

سال‌هاست جنگل‌های ایران با تهدیدات زیادی روبه‌رو هستند. طبق آمار رسمی تنها در یک بازه زمانی 16ساله (1399 تا 1383) بیش از 1.5میلیون هکتار از مساحت جنگل‌های کشور کاسته شده‌است، درحالی‌که تغییرات اقلیمی، خشکی آب و هوا، کاهش بارش، ریزگردها، آفت‌ها و امراض از دلایل از بین رفتن درختان و پوشش گیاهان به‌حساب می‌آیند، اما عوامل انسانی همچون قطع بی‌رویه درختان برای صنایع چوب، تولید زغال، آتش‌سوزی، ویلاسازی و... هم نقش زیادی در کاهش مساحت جنگل‌های کشور داشته است. به‌گفته هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگل‌بانی ایران، روزانه 500هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور به‌دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین عوامل‌انسانی از بین می‌‌روند. به این ترتیب در ایران سالانه معادل ۹۹هزارو۵۶ هکتار از سطح جنگل‌های طبیعی کاسته می‌شود که سهم هر روز حدود ۲۷۱هکتار است.
اجرای طرح کاشت یک‌میلیارد درخت که سال گذشته از سوی سازمان منابع طبیعی کشور مطرح شد، به‌زودی آغاز می‌شود و قرار است سالانه 250میلیون اصله نهال در سراسر کشور کاشته شود؛ طرحی که با وجود انتقاد برخی کارشناسان، همراهان زیادی هم دارد که معتقدند این طرح نتایج خوبی در بر دارد.
در حال حاضر براساس آخرین آمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مساحت جنگل‌ها در کشور 13.4میلیون هکتار است و بیش از 80میلیون هکتار از مساحت کشور را مراتع و 30میلیون هکتار را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند. همشهری با بررسی مساحت اراضی جنگلی و بیابان‌های کشور، 5استان با بیشترین مساحت اراضی جنگلی و 5استان صدرنشین در مساحت اراضی بیابانی را معرفی می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید