• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209632
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6n0Y
+
-

روایت ایرانی می‌تواند مخاطب جهانی داشته باشد

رحمان سیفی آزاد، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون از ظرفیت‌ سریال‌های نمایش خانگی می‌گوید

گزارش2
روایت ایرانی می‌تواند مخاطب جهانی داشته باشد

این روزها بازار صادر کردن سریال‌های نمایش خانگی به دیگر کشورها گرم شده است. تهیه‌کننده «روز ششم»‌ می‌گوید: «شروع پخش سریال‌های ایرانی در دیگر کشورها یک ظرفیت بزرگ است که سازندگان می‌توانند علاوه بر درآمدزایی، المان‌های فرهنگی و توریستی کشور را صادر کنند، و البته موقعیتی برای مدیران است که در سیاست و اقتصاد از این ظرفیت بالقوه بهره‌مند شوند.» رحمان سیفی‌آزاد، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به همشهری می‌گوید: «سریال‌سازی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته و البته همچنان با آن روبه‌روست. خوشبختانه آثاری که کیفیت لازم و جنس موضوعات جهان یا منطقه‌شمول‌ دارند، باعث شده که بینندگان خود را در کشورهای مختلف به‌دست بیاورند.» تهیه‌کننده فیلم «ماجان» در ادامه می‌گوید: «در حوزه کشورهای مسلمان، سریال‌های نمایش خانگی که قصه‌های جذاب با پرداخت درست و حرفه‌ای و رعایت استانداردهای کارگردانی و بازیگری و...‌دارند، توانسته‌اند مشتری‌های خود را جلب کنند. این اتفاق پای ایران را در حوزه سریال‌سازی‌ در عرصه رقابت‌های جهانی باز کرده است.» تهیه‌کننده «پریا» یادآور می‌شود: «ایجاد انگیزه برای گروه‌های سازنده می‌تواند مهم‌ترین حسن باشد. همچنین باعث می‌شود سازندگان سریال‌ها برای درآمدزایی و گستردگی مخاطبان در انجام کارها و تولید سریال‌ها دقت بیشتری داشته باشند و به تلویزیون و شبکه نمایش خانگی محدود نشوند. داشتن بازار جهانی باعث می‌شود با قوت بیشتری در تولید و هزینه ‌فکر کرد. همچنین وسواس بیشتری در تولید فیلمنامه و اثر داشته باشیم. »

مقاصد فرهنگی و درآمدزایی
سیفی‌آزاد همچنین ادامه می‌دهد: «اتفاقی که هنوز گسترده نشده، اما طلیعه‌اش به‌وجود آمده را نمی‌توان نادیده گرفت؛ آثاری از پلتفرم‌ها توانسته‌اند نمایش خود را در دیگر کشورها داشته باشند و به بازار کشورهای جهانی دست پیدا کنند. این درآمدزایی علاوه بر منافع اقتصادی برای گروه سازنده باعث صدور المان‌ها و فرهنگ ایرانی به منطقه و جهان می‌شود. یکی از اهدافی که سریال‌سازی در همه‌جا دارد علاوه بر سرگرم‌سازی‌ در کشورهایی چون ترکیه، هند و کره این است که مقاصد فرهنگی و توریستی در پس آن نهفته است. افراد با دیدن سریال‌ها به فرهنگ و جذابیت‌های محیطی و توریستی علاقه‌مند می‌شوند و باعث می‌شود تبادلات فرهنگی شکل بگیرد. کشور ما فرهنگ غنی و پشتوانه فرهنگی دارد و در عرصه مسائل اخلاقی و انسانی موارد زیادی برای عرضه دارد که متأسفانه محدود ارائه شده و محجور بوده اما برای جامعه جهانی می‌تواند جذاب باشد.»

مدیران از موقعیت امروز استفاده کنند
تهیه‌کننده «من مادر هستم» به حوزه مدیریتی در این زمینه اشاره می‌کند: «در حوزه مدیریتی دوستان باید این موضوع را یک فرصت بدانند و به آن بپردازند. اتفاق خوب این است که بینندگان دیگر کشورها، داستان‌های ما برایشان جذاب بوده و قراردادهای فرهنگی پذیرفته شده است. باید نوع روابط و رفتارهای اجتماعی برایشان جذاب باشد. همه دست‌اندرکاران و سیاستگذاران باید فرصت را غنیمت بشمارند و آن را رونق بدهند تا با انجام کارهای کارشناسی بتوانند نقاط قوت بالقوه را شناسایی کرده و به فعل تبدیل کنند تا گسترش پیدا کند. این فرصتی برای عرضه وجه فرهنگی کشور به جهان است که به لحاظ سیاسی و اقتصادی هم برای کشورمان مفید است؛ ‌سال‌ها یک سفیر و کاردار فرهنگی باید تلاش کند تا با ایجاد برنامه‌های فرهنگی بتواند یک گوشه از ایران را معرفی کند، اما یک‌سریال که ارزش مادی هم دارد می‌تواند معرفی خوب، دقیق و اثر‌گذاری از فرهنگ ایران امروز داشته باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید