• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 28 آبان 1402
کد مطلب : 209542
+
-

چطور بنشینیم تا ستون فقرات دچار آسیب‌ نشود؟

یکتا فراهانی؛ روزنامه‌نگار

چرا وقتی زیاد می‌نشینیم کمرمان درد می‌گیرد؟ این سؤالی است که هرکسی که پشت میز کار می‌کند ممکن است در مقطعی با آن مواجه شده باشد. دکتر مهرداد بهرامیان، فیزیوتراپیست درباره مشکلات بی‌تحرکی در زندگی ماشینی می‌گوید: نسل بشر با اختراع کامپیوتر سعی کرد تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد، اما در حال حاضر به‌علت وابستگی بیش از حد زندگی به کامپیوتر افراد مجبور هستند طولانی مدت روبه‌روی کامپیوتر بنشینند. در حال حاضر نشستن طولانی مدت روبه‌روی کامپیوتر به یکی از بزرگ‌ترین عوامل مشکلات عصبی - عضلانی برای ستون فقرات ما تبدیل شده است.
همانطوری که می‌دانید عده زیادی از بیمارانی که به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند بیماران مبتلا به کمردرد و گردن درد هستند. اما عده بیشتری از آنها افرادی هستند که در طول روز بیش از ۶ تا ۸ساعت از کامپیوتر استفاده می‌کنند.
از مهم‌ترین عوارض ناشی از بد نشستن به‌ویژه پشت میز کار یا جلوی تلویزیون به‌مدت طولانی می‌توان به کمردرد، ضعیف شدن عضلات گردن، شانه‌ها و ستون فقرات اشاره کرد. بنابراین شما باید بدانید که دقیقاً چگونه باید روبه‌روی کامپیوتر بنشینید تا فشار کمتری به ستون فقرات‌تان وارد شود.
به‌گفته دکتر بهرامیان، استفاده از کامپیوتر با زاویه مناسب، نخستین و مهم‌ترین نکته‌ای است که افراد باید مدنظر قرار دهند. کامپیوتر باید دقیقاً روبه‌روی صورت شما قرار بگیرد؛ به‌طوری که شما برای استفاده از کامپیوتر مجبور نباشید سر خود را به سمت چپ یا به سمت راست بگردانید. به‌گفته این متخصص فیزیوتراپی، دومین نکته مهم که هنگام کار با کامپیوتر باید مدنظر قرار دهید آن است که کامپیوتر شما باید کاملاً بالا باشد؛ به‌طوری که اگر یک نقطه فرضی بین 2 ابروی خود و بالای کامپیوتر رسم کنید، این دو نقطه در یک راستا قرار بگیرند، شما می‌توانید با قراردادن یک کارتن کوچک زیر لپ‌تاپ آن را تا زاویه مناسب روبه‌روی صورت بالا بیاورید. سعی کنید همیشه کاملاً صاف بنشینید و از انداختن پاها روی یکدیگر خودداری کنید. همچنین شما می‌توانید با قرار دادن یک بالش کوچک در گودی کمر خود کمک کنید تا ستون فقرات در راستای صحیح خود قرار بگیرد. استفاده از صندلی مناسب هم در چگونگی نشستن صحیح شما بسیار مؤثر است. بنابراین همیشه از صندلی‌هایی استفاده کنید که دارای دسته هستند تا دستان شما بتوانند روی آنها قرار بگیرند.

متن کامل را در  همشهری آنلاین بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید