• جمعه 14 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 209533

سیاره‌ای زمین‌مانند با ۲۲سال نوری فاصله

فضا
سیاره‌ای زمین‌مانند با ۲۲سال نوری فاصله

سیاره اسرارآمیز بیگانه با 3خورشید، نزدیک‌ترین سیاره زمین‌مانند به منظومه شمسی است. آیا در این سیاره می‌توان به کشف حیات فرازمینی رسید؟
به گزارش روزنامه سان، سیاره‌ای که در سال۲۰۲۲ کشف شد، نزدیک‌ترین سیاره هم‌اندازه زمین به منظومه شمسی است. این سیاره بیگانه که «LTT 1445Ac» نامیده می‌شود، یک سیاره فراخورشیدی است، به این معنا که خارج از مرزهای منظومه شمسی ما است. اما این سیاره فقط ۲۲سال نوری از ما فاصله دارد. با درنظر گرفتن اینکه جهان قابل مشاهده، ده‌ها میلیارد سال نوری وسعت دارد، این فاصله بسیار ناچیز است.
این سیاره سنگی توسط ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی ناسا کشف شد. این ماهواره، سیارات را وقتی در چرخیدن به دور ستاره‌هایشان، درست در مقابل ستاره و ماهواره قرار می‌گیرند، شناسایی می‌کند. خورشیدی که این سیاره به دور آن می‌چرخد، یک کوتوله سرخ است که از نظر گرانشی، به 2ستاره دیگر در یک منظومه گرانشی سه‌تایی، متصل است.
اندازه‌گیری سیارات بیگانه از طریق بررسی حرکتشان سخت است، اما دانشمندان در مورد سیاره LTT 1445Ac خوش‌شانس بودند. امیلی پاس از مرکز اخترفیزیک هاروارد - اسمیتسونین در شهر کمبریج ایالت ماساچوست، می‌گوید: این احتمال وجود داشت که سیستم هندسی چرخش سیاره، اجازه اندازه‌گیری درست را به ما ندهد، اما توانستیم با امکانات هابل، قطر آن را به‌دست بیاوریم. براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، شعاع سیاره همسایه ۱.۰۷برابر شعاع زمین و جرمش ۱.۳۷برابر جرم زمین است. دانشمندان امیدوار نیستند که موجودات فضایی آنجا زندگی کنند.آنها می‌گویند که این سیاره، برای ادامه از حیاتی که ما می‌شناسیم، بسیار گرم است. دمای سیاره حدود ۲۶۰درجه سانتی‌گراد است که به راحتی می‌تواند موجودات زنده را برشته کند. همچنین این سیاره هر ۳.۱۲روز به دور خورشیدش می‌چرخد که بسیار سریع‌تر از چرخش ۳۶۵روزه زمینی است. منظومه سه‌گانه ستارگان نزدیک به این سیاره، درصورت فلکی اریدانوس قرار و 2 سیاره بزرگ‌تر دیگر هم در این منظومه وجود دارد.
دانشمندان امیدوارند که این سیاره نزدیک بتواند به ما در مورد جهان‌های سنگی بیگانه اطلاعات بیشتری بدهد. پروفسور لورا کریدبرگ از مؤسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ گفت: «هابل نقش کلیدی در درک ما از سیارات فراخورشیدی دارد. تعداد کمی از سیارات زمینی گرانبها وجود دارند که به اندازه کافی نزدیک باشند تا بتوانیم جو آنها را بررسی کنیم. سیاره LTT 1445Ac در فاصله ۲۲سال نوری از ما، یکی از بهترین سیارات برای کسب اطلاعات در مورد ویژگی‌های جوی سیارات فراخورشیدی زمین‌مانند است.»
این تحقیق در مجله «Astronomical» منتشر شده است. دانشمندان درحال حاضر بیش از ۵۵۰۰سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند و گفته می‌شود که به‌طور بالقوه میلیاردها سیاره فراخورشیدی فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد. بخشی از ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز‌ سوب کشف تعداد بیشتری از این جهان‌های بیگانه دوردست است.