• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209490
+
-

پپسی آلاینده شماره یک نیویورک

نگاه
پپسی آلاینده شماره یک نیویورک

وفور قوطی‌ها و بسته‌های متعلق به برند پپسی در محیط‌زیست نیویورک و اطراف آن، چنان مشکل‌ساز شده که دادستان نیویورک، از این شرکت بزرگ آمریکایی به‌خاطر آلوده‌کردن محیط‌زیست و به‌خطر انداختن سلامت عمومی مردم، به دادگاه شکایت برده است. لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک، در شکایت خود که در دیوان‌عالی ایالتی ثبت‌شده، پپسی و برندهای زیر‌مجموعه آن را متهم کرده است که با انتشار وسیع بسته‌ها و بطری‌های پلاستیکی که بیشتر آنها سر از رودخانه بوفالو درمی‌آورند، سلامت عمومی را
به خطر می‌اندازد. این رودخانه یکی از منابع اصلی تامین آب شرب نیویورک است. در این شکایت آمده که پپسی آنقدر پلاستیک تولید می‌کند که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند. خانم جیمز در یک بیانیه گفته است:
«هیچ شرکتی آنقدر بزرگ نیست که نتواند تضمین کند که محصولاتش به محیط‌زیست و سلامت عمومی آسیب وارد نخواهد کرد. تمام نیویورکی‌ها حق دسترسی به آب پاک دارند اما بازاریابی و بسته‌بندی‌های غیرمسئولانه این شرکت منابع آبی بوفالو، محیط‌زیست و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.»
پپسی در یک بیانیه گفته است که نسبت به کاهش پلاستیک و بازیافت مؤثر آنها کاملا جدی است. با این حال، این جدیت آنقدری نبوده که دادستانی را راضی نگه دارد. دادستان نیویورک گفته است که حتی به‌صورت چشمی هم مشخص است که پپسی سهم زیادی در تولید زباله‎های پلاستیکی در‌ اطراف رودخانه بوفالو دارد و به‌صورت مشخص گفته که 17درصد زباله‌ها به پپسی و برندهای زیرمجموعه آن تعلق دارند.
دادستان نیویورک همچنین گفته که این شرکت نتوانسته به مصرف‌کنندگانش درباره خطرات سلامتی و محیط‌زیستی پلاستیک‌های به‌کار‌رفته در محصولات 100برند زیر‌مجموعه خود توضیح بدهد. او گفته که این آلاینده‌ها می‌توانند در نهایت وارد منابع آبی نیویورک شوند و مشکلاتی برای سلامت عمومی ایجاد کنند.وی همچنین به تحقیقات درباره سرطان‌زا بودن میکروپلاستیک‌ها در محیط‌زیست اشاره کرده است.
پپسی در نیویورک مستقر است و بیش از 85 برند نوشیدنی عرضه می‌کند و صاحب برندهای متنوع زیادی ازجمله چی‌توز، دوریتوز، فیرتوز، گاتورید، لیز، اوشن اسپری و... است. این شرکت مدعی است که با تمامی شرکای تجاری خود برای بازیافت پلاستیک‌ها همکاری نزدیک و گسترده‌ای دارد اما در شکایت دادستانی نیویورک آمده است که این شرکت با اعلام اهدافی برای کاهش استفاده از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت،
در واقع مشتریانش را فریب داده و گام‌های جدی در این راه برنداشته است. به‌گفته دادستانی، طی یک تحقیق در سال2022 مشخص شده است که پپسی بزرگ‌ترین آلاینده پلاستیکی رودخانه بوفالو است. بعد از پپسی، با فاصله زیاد، رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد قرار دارد.
دادستانی نیویورک به‌دنبال این است که جلوی آلایندگی پپسی را بگیرد و این شرکت را مجبور کند که آلودگی را پاک کند و جریمه خسارتی را که وارد کرده، بپردازد. دادستانی همچنین به‌دنبال حکمی است تا جلوی فروش محصولات پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را که روی آنها برچسب هشدار محیط‌زیستی وجود ندارد، در منطقه رودخانه بوفالو بگیرد.
فعالان محیط‌زیست می‌گویند که این شکایت را عکس‌العمل چشمگیری در مقابله با زباله‌های پلاستیکی می‌دانند و می‌گویند که می‎تواند الگویی برای دیگر ایالات و شهرداری‌ها باشد.
پیش از این در ایالت‌های کانکتیکات و مینه‌سوتا هم شکایات مشابهی علیه شرکت‌هایی که از پلاستیک‌های یک‌بار‌مصرف استفاده می‎کنند، مطرح شده است. کالیفرنیا هم در سال2022 اعلام کرد که درباره نقش صنایع شیمیایی و بخش انرژی در آلاینده‌های پلاستیکی تحقیق خواهد کرد.
بعد از شکایت دادستانی نیویورک، ارزش هر سهم شرکت پپسی نزدیک به یک دلار سقوط کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید