• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209466
+
-

تاریخ را بنویس

تیم‌ملی نوجوانان به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی صعود کرد و به مراکش خورد. این تیم توانایی و انگیزه لازم برای ثبت بهترین نتایج تاریخ را دارد. بیشترین پیشروی ایران در این بازی‌ها حضور در یک‌چهارم نهایی بوده است

تیتر یک
تاریخ را بنویس

2 برد دلچسب و یک شکست نزدیک، تیم ملی زیر ‌‌۱۷سال ایران را از دور گروهی جام‌جهانی عبور داد. این تیم حتی شایستگی بیشتری از ایستادن در جایگاه سوم گروه مرگ داشت اما برخلاف آنچه تصور می‌شد، مراکش به جای اسپانیا در مقابل ایران قرار گرفت. خاطرمان هست که آخرین تجربه برخورد با این کشور در رده ملی، یک حماسه بزرگ برای فوتبال ایران در جام‌جهانی 2018ساخت و با برد یک بر صفر تیم کی‌روش در نخستین بازی جام همراه بود.

   دبل امیرمحمد
شروع تیم ملی در برابر کالدونیای جدید، توفانی بود. ایران در همان ۱۵دقیقه اول، چند بخت کلیدی برای گلزنی ساخت و چندین‌بار دروازه حریف را با خطر روبه‌رو کرد. سرانجام دقیقه۱۷ امیرمحمد رزاق‌نیا با یک ضربه سر توپ را از خط دروازه حریف عبور داد تا بالاخره دروازه رقیب اقیانوسیه‌ای تیم ملی باز شود. اواسط نیمه اول، ایران صاحب یک ضربه پنالتی هم شد که اسماعیل قلی‌زاده نتوانست آن را به گل تبدیل کند. تنها چند لحظه بعد روی کرنر ارسالی نیما اندرز و ضربه سر ناقص ابوالفضل موردی، باز هم این رزاق‌نیا بود که توانست در این بازی دبل کند. نمایش عالی رزاق‌نیا برد تیم ملی را با وجود زدن گل‌های کم قطعی کرد تا صعود به مرحله بعدی در همان نیمه اول کاملا مسجل شود.

   این سرهای طلایی!
تیم حسین عبدی در نیمه دوم هم فشار زیادی به حریف آورد اما در گلزنی زیاد موفق نشان نداد و موقعیت‌های زیادی را خراب کرد و نتوانست مثل انگلیس و برزیل، گل‌های زیادی به این حریف بزند. سرانجام این رضا غندی‌پور بود که با یک ضربه سر که شبیه گل اول به‌نظر می‌رسید، لایه‌ دفاعی حریف را شکست.

   مؤثر مثل کسری
ستاره تیم ملی ایران در جاکارتا، به‌خاطر مصدومیتی که دارد نمی‌تواند 90دقیقه به میدان برود. با این حال هر وقت به زمین می‌آید می‌درخشد. کسری طاهری روی گل‌های چهارم و پنجم تیم ملی در این بازی تأثیر زیادی داشت. او با سماجتش موجب گلزنی محمد عسگری شد و سپس گل پنجم را با یک ضربه دقیق وارد دروازه حریف کرد. موتور کسری کاملا روشن  بود و اگر این بازی 10دقیقه دیگر ادامه داشت،  بعید نبود تیم ملی بتواند حریف را دورقمی کند.

   متخصصان ضدحمله!
قابل پیش‌بینی بود که تیم ملی نتواند گل‌های زیادی به نیوکالدونیا بزند چرا که تخصص تیم  عبدی، ضدحمله ‌ است. این تیم در خلق موقعیت و بازی از عقب زمین به خوبی ضدحمله‌هایش نیست و همین مسئله موجب شد ایران نتواند به اندازه آن دو تیم گل بزند. با این حال رسیدن به ۶امتیاز در این گروه و زدن ۹گل در ۳بازی، اتفاق کاملا مثبتی برای این تیم خواهد بود.

   این میزبانی بحث‌برانگیز
اگر یک بازی جام‌جهانی را بدون باران تماشا کنیم، تعجب خواهیم کرد. بارش شدید و همیشگی باران در کنار کیفیت نه‌چندان خوب چمن‌ها، روی سطح بازی‌ها تأثیر منفی گذاشته است. به‌نظر می‌رسد اندونزی، انتخاب چندان خوبی برای میزبانی این تورنمنت با این تعداد تیم نبوده است.

   زندگی در گروه مرگ
پس از اعلام قرعه‌کشی جام جهانی نوجوانان، تصور نمی‌شد ایران شانسی برای رسیدن به مرحله بعدی داشته باشد اما این اتفاق سرانجام رخ داد و تیم حسین عبدی توانست از گروه مرگ صعود کند. این صعود بدون شکست دادن برزیل در بازی بزرگ اول ممکن نمی‌شد. اگر ایران در آن بازی به برتری نمی‌رسید، نمی‌توانست راهی مرحله بعدی شود. آن برد هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی، کلید طلایی یک صعود جذاب به شمار می‌رفت.

   حریف بعدی تیم ملی کیست؟
در این گروه سخت، 3تیم 6امتیازی شدند. برزیل در روز پایانی با شکست دادن انگلیس، جایگاه دومش را حفظ کرد. این نتیجه شاید برای تیم ملی ایران کمی حسرت‌برانگیز بود. تیمی که برزیل را برده، قطعا توانایی شکست دادن انگلیس را هم داشت. ایران حتی اگر با انگلیس مساوی می‌کرد و آن گل لحظه‌آخری را نمی‌خورد، حالا صدرنشین گروهش شده بود. با وجود این، حریف بعدی تیم ملی حریف مناسبی به‌نظر می‌رسد. با توجه به صعود تیم ملی ژاپن به‌عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم، ایران در مرحله بعدی با صدرنشین گروه اول یعنی مراکش مسابقه می‌دهد. حریفی که در دور گروهی، 2‌پیروزی مقابل پاناما و اندونزی و یک شکست مقابل اکوادور داشته و اصلا شکست‌ناپذیر به‌نظر نمی‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید