• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209356
+
-

دست‌اندرکاران برگزاری‌کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با رهبرمعظم انقلاب ‌دیدار کردند

شبیه علامه زمان

رهبر معظم انقلاب: تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را از علامه طباطبایی یاد بگیرید

رهبری
شبیه علامه زمان

متن بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در تاریخ چهار‌شنبه، ۱۷آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح دیروز(چهارشنبه) در محل برگزاری همایش در قم منتشر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم علامه را پدیده‌ای کم‌نظیر در حوزه‌های علمیه در قرن‌های اخیر خواندند و گفتند: یکی از کارهای مهم آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود؛ کاری که امروز به آن نیاز داریم.

پدیده‌ای کم‌نظیر در حوزه‌های علمیه‌
مرحوم علامه‌ طباطبایی از پدیده‌های کم‌نظیر حوزه‌های علمیه‌ ما در طول قرن‌هاست. خصوصیاتی در ایشان وجود دارد که همه‌ آنها جزو فضایل ممتاز انسانی است. «علم»، «پارسایی و پرهیزگاری»، «مَلَکات اخلاقی»، «ذوق هنری و شعر و ادبیات» و «صفا و رفاقت و وفاداری» از ویژگی‌های برجسته و ممتاز این شخصیت بود.


مفسر شگفتی‌ساز
علامه طباطبایی در علومی همچون «فقه»، «اصول»، «هیئت و ریاضیات»، «تفسیر»، «علوم قرآنی»، «شعر و ادبیات» و «اَنساب» تسلط داشتند. در کنار این تنوع علمی عجیب، عمق علمی و فکری ایشان در علوم مختلف نیز بسیار قابل‌توجه است؛ به‌گونه‌ای که یک اصولی صاحب مبنا و یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز بود.

تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم
یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی، جهاد علمی کم‌نظیر و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم با رویکرد تهاجمی، در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه و شبهه‌افکنی‌ها بود که2 اثر «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «تفسیر المیزان» نمونه‌هایی از این جهاد علمی هستند.


نیاز امروز
تفسیر المیزان دریایی از معارف اجتماعی و سیاسی روز در کنار مبانی فکری و حِکمی و جنبه‌های خاص تفسیری است. امروز نیز ما نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیازهای روز و شبهات باشد و این کار را باید از مرحوم علامه طباطبایی یاد بگیریم.

تنوع علمی
در بُعد علمی علامه طباطبایی جنبه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها، تنوع علمی کم‌نظیر آن مرحوم است. در طول تاریخ، ما افرادی مثل شیخ طوسی، علامه‌ حلی و امثال اینها را داریم که تنوع علمی دارند، اما در زمان ما انصافاً کم است؛ یعنی بنده غیر از ایشان کسی را با این تنوع علمی نمی‌شناسم.

تربیت شاگردان عالِم و اندیشمند
انتشار اکثر آثار علمی علامه طباطبایی در دوران حیات و شاگردپروری ایشان، از دیگر جنبه‌های علمی مرحوم علامه طباطبایی بود. تربیت شاگردان عالِم و اندیشمند و تأثیرگذار همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم مصباح‌یزدی در هیچ عالِم دیگری تا به این حد دیده نشده‌است و اکثر شاگردان مرحوم علامه نیز جزو نقش‌آفرینان انقلاب اسلامی بودند.

عمل به معارف اخلاقی
عمل به معارف اخلاقی و سلوکی و بسنده‌نکردن به ارائه صرف مطالب اخلاقی از دیگر ویژگی‌های برجسته علامه است. مرحوم علامه طباطبایی با آن همه وجوه علمی، هیچ هویتی برای خود قائل نبود و در برخوردهای رفاقتی و عمومی یک انسان نرم‌خو، صاحب حِلم و متواضع و گرم و گیرا و دلچسب و خوش‌بیان بود.


شناخت جهانی از علامه طباطبایی
علامه طباطبایی آنقدر که اکنون شناخته شده‌است، در زمان حیات، شناخته‌شده نبود و به برکت اخلاص ایشان، روزبه‌روز شخصیت و آثار علامه در سطح کشور و دنیا، بیشتر شناخته خواهد شد.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید