• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209326
+
-

کتابخانه‌ای به وسعت شهر

چند سالی است که همزمان با هفته کتاب، شهر چهره دیگری به‌خود می‌گیرد و تابلوهای تبلیغاتی به محل نمایش بریده‌ای از آثار و چهره نویسندگان و کتاب‌هایشان تبدیل می‌شود. امسال نیز سازمان زیباسازی شهرداری تهران با نصب آگهی‌نماها به استقبال این هفته رفته و در حاشیه خیابان‌ها و چهارراه‌ها بیلبوردهایی مزین به چهره نویسنده‌ها و کتاب‌هایشان نصب کرده است.
پویش فرهنگی هوشمند «کتابخانه شهر» شامل تصاویری از 100عنوان کتاب شاخص از نویسندگان داخلی و خارجی است و این سازمان با این اکران فرهنگی به معرفی این آثار به همراه نام نویسندگان که توسط کارگروه مشترک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انتخاب شده‌اند، پرداخته و با تلاش در حفظ تنوع نویسنده‌ها و ژانر کتاب‌ها در بیش از 700سازه فرهنگی و تجاری پایتخت، به استقبال هفته کتاب رفته است.
در این بیلبوردها و در کنار عکس‌ها QR code قرار داده شده است که مخاطب با اسکن آن ضمن دریافت 80درصد تخفیف از ناشران، اطلاعات بیشتری درباره کتاب‌ها، خلاصه و برشی از آن و همچنین مشخصات نویسنده مشاهده می کند و می‌تواند یا با ارسال کد اعلام شده برای هر کتاب و ارسال آن به سامانه پیامکی مندرج در تصاویر، کتاب‌های الکترونیکی بخرد.
البته در هفته کتاب علاوه بر اکران‌های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، 40سازه ثابت کتاب در شهر هم به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازند تا شاید سرانه مطالعه در شهری کمی بالاتر رود.
یکی از مشکلات همیشگی کتاب در ایران، کمبود ویترین برای نمایش کتاب‌هاست؛ به‌نحوی که گاه برخی از کتاب‌ها حتی به قفسه کتابفروشی‌ها هم راه نیافته و مجالی برای معرفی خود نمی‌یابند. موضوع دیگر معرفی نشدن کتاب‌ها در رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب و تلویزیون و... است. هفته کتاب که به کتاب و کتابخوانی اختصاص یافته، یکی از زمان‌هایی است که شهر رنگ و بوی کتاب به‌خود می‌گیرد و این پویش فرهنگی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران بانی آن است، باعث شده کتاب‌ها مجالی برای دیده شدن پیدا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید