• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209297
+
-

پروژه جام جهانی 2026 برای ایران از امروز آغاز می‌شود؛ مسابقاتی 48 تیمی که کف آرزوهای ما باید حضور در جمع 16 تیم پایانی آن باشد

رؤیای طولانی

دیدار امروز ایران- هنگ‌کنگ شروع مسیر صعود به جام‌جهانی است؛ ملی‌پوشان در این مسیر حداقل 16بازی خواهند داشت

تیتر یک
رؤیای طولانی

 قطار جام‌جهانی2026 از امروز برای تیم ملی ایران به حرکت درمی‌آید. مرحله اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در قالب 10بازی به شکل پلی‌آف برگزار شد و 10تیم برنده از میان 20تیم به مرحله دوم که نخستین مرحله گروهی این رقابت‌هاست، راه پیدا کردند. در این مرحله تیم ایران در گروهE با ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ همگروه است که هنگ‌کنگ با بردن تیم ملی بوتان از پلی‌آف بالا آمده است. اتفاقا نخستین بازی تیم ملی مقابل همین تیم هنگ‌کنگ است که از ساعت18 امروز در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. 2تیم دیگر این گروه نیز از ساعت17:30 در ترکمنستان مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

   مصاف هفتم با شش‌تایی‌ها
تیم ملی هنگ‌کنگ که امروز میهمان ملی‌پوشان ایران خواهد بود، هرگز در عرصه ملی نتوانسته حریفی دندان‌گیر برای ایران باشد. سابقه رویارویی‌های قبلی ایران و هنگ‌کنگ 6تقابل بوده که در هر 6بازی تیم ملی ایران به پیروزی رسیده است. هنگ‌کنگ تا قبل از این تقابل آخری که در مقدماتی جام‌جهانی2022 با ایران داشت، حتی نتوانسته بود گل بزند و ایرانی‌ها همواره با کلین‌شیت بر این حریف غلبه کرده بودند. ایران نخستین‌بار در جام ملت‌های آسیا1968 با نتیجه 2 بر صفر هنگ‌کنگ را برد. در مقدماتی جام‌جهانی1978 دوباره 2تیم همگروه شدند که تیم حشمت مهاجرانی در هنگ‌کنگ و تهران با نتایج 2 بر صفر و 3 بر صفر پیروز شد. سال1988 در مقدماتی جام ملت‌های آسیا تیم ایران با هدایت پرویز دهداری 2گل به هنگ‌کنگ زد که گل‌ها را مرحوم سیروس قایقران و صمد مرفاوی زدند. بعد از آن مسابقه، ایران و هنگ‌کنگ به‌مدت 31سال برخوردی با هم نداشتند تا اینکه در مقدماتی همین جام‌جهانی اخیر دوباره همگروه شدند. این بار بازی رفت را تیم ویلموتس با 2گل برد و در بازی برگشت هم تیم اسکوچیچ 3بر یک برنده شد تا بالاخره هنگ‌کنگ بعد از 53سال بتواند یک گل به ایران بزند. امروز ایران با چنین حریفی بازی دارد اما باز هم کادر فنی تیم ملی روز گذشته اصرار داشتند این تیم را حریف قابل‌توجهی جلوه بدهند؛ آن‌هم با تکیه بر صعود امیدهای هنگ‌کنگ به جمع 4تیم برتر بازی‌های آسیایی2022 که البته آن هم به لطف تیم امید ایران و شاگردان رضا عنایتی رقم خورده است!

   راه مارپیچ برای صعود 8تیم
پیروزی امروز تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ و حتی صعود ملی‌پوشان به مرحله بعدی آن هم با عنوان سرگروهی کاملا قابل پیش‌بینی است. اگر کنجکاو هستید که مراحل بعدی این مسابقات به چه شکلی است و ایران از چه مسیری باید به جام‌جهانی2026 برسد، در جریان باشید که این بار ماجرا کمی پیچیده‌تر از دفعات قبلی است. البته با توجه به اینکه از آسیا 8تیم مستقیما به جام‌جهانی می‌رسند، کار صعود خیلی آسان‌تر است اما فرمول صعود کمی پیچیده شده است. مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در قاره آسیا چندین مرحله دارد. در مرحله اول 10تیم با برتری در 10بازی پلی‌آف به جمع 26تیم دیگر اضافه شدند تا 36تیم در 9گروه 4تیمی قرار بگیرند. چنان‌که ذکر شد ایران در این مرحله همراه با ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ در گروه پنجم قرار دارد. بعد از پایان بازی‌های این مرحله 2تیم اول هر گروه به دور سوم می‌رسند. تیم‌های اول و دوم گروه‌های 9گانه که 18تیم هستند و مجوز صعود مستقیم به جام ملت‌های آسیا را هم به‌دست آورده‌اند، برای صعود به جام‌جهانی این بار در 3گروه 6تیمی قرار می‌گیرند. بازی‌های این مرحله بیشتر از مراحل قبلی طول می‌کشد چون هر تیم باید 10بازی با تیم‌های همگروهی برگزار کند. از این 3گروه، تیم‌های اول و دوم یعنی جمعا 6تیم به جام‌جهانی می‌روند. تیم‌های سوم و چهارم گروه‌ها نیز همچنان شانس دارند تا در مرحله بعدی مجوز صعود را به‌دست بیاورند. تیم‌های سوم و چهارم از 3گروه که تعداد آنها 6تیم است در 2گروه 3تیمی به مصاف هم می‌روند. در پایان تیم‌های اول این 2گروه نیز به جام‌جهانی می‌روند و تیم‌های دوم با هم بازی می‌کنند تا برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌قاره‌ای شود، چون آسیا به‌جز 8سهمیه مستقیم، مثل همیشه یک سهمیه برای حضور در پلی‌آف نیز دارد. همانطور که می‌بینید فرمول صعود به جام‌جهانی از همیشه پیچیده‌تر اما کار ایران برای صعود به این رقابت‌ها از همیشه آسان‌تر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید