• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209290
+
-

تکرار کمیک تراژدی تاریخ

آیا ایتالیا بازهم شانس حضور در یک‌تورنمنت بزرگ را از دست می‌دهد؟

تکرار کمیک تراژدی تاریخ

«فاجعه برای ایتالیا! مقدونیه شمالی ما را دقیقه۹۲ تحقیر کرد. خداحافظ جهان. خداحافظ اروپایی‌ها. خداحافظ همه‌‌چیز. ما به آخر زمان بازگشته‌ایم!» این واکنش روزنامه گاتزتا دلو اسپرت به حذف ایتالیا در پلی‌آف راهیابی به جام‌جهانی2022 بود. روزنامه کوریره ‌‌‌دلا‌‌سرا هم تیتر زده بود: «فاجعه! ایتالیا به مقدونیه‌شمالی باخت. تیم ایتالیا توسط تیمی به نام مقدونیه‌شمالی که بسیاری از وجودش خبر نداشتند، نابود شد.» شاید اندکی بعد همین تیترها در روزنامه‌های ایتالیایی تکرار شود؛ با این تفاوت که به‌جای خداحافظ جام‌جهانی باید تیتر بزنند «خداحافظ یورو». اتفاقا همان تیمی که ایتالیا را از رسیدن به پلی‌آف نهایی مقابل پرتغال باز داشت، فرداشب در ایتالیا مقابل این تیم صف‌آرایی خواهد کرد. مقدونیه‌شمالی خودش شانسی برای صعود ندارد اما می‌تواند یک‌بار دیگر داغ یک تورنمنت بزرگ دیگر را بر دل آتزوری بگذارد. ایتالیا اگر این بازی را ببرد، تازه با اوکراین هم‌امتیاز می‌شود و بازی رودرروی 2تیم به میزبانی اوکراین -در آلمان- تعیین‌کننده تیم صعود‌کننده خواهد بود که خودش یک فینال است. انگلیس با پیروزی در فیفادی قبلی مقابل ایتالیا صعود خود را قطعی کرده و در حال‌حاضر اوکراین13، ایتالیا10 و مقدونیه شمالی 7‌ امتیازی هستند. ایتالیا برای صعود مستقیم باید 4امتیاز از این دو دیدار بگیرد وگرنه به پلی‌آف خواهد رفت.

   صعودکرده‌ها
تیم‌های بلژیک، فرانسه، پرتغال، اسپانیا، اسکاتلند، ترکیه، اتریش و انگلستان صعود خود را به مرحله‌نهایی قطعی کرده‌اند. این تیم‌ها در کنار آلمان میزبان، 9‌تیم‌ حاضر در یورو 2024 را تشکیل می‌دهند. 2تیم صدرنشین از گروه‌های ۱۰گانه به‌طور مستقیم به جام ملت‌های اروپا صعود می‌کنند و به 9‌تیم اضافه می‌شوند. در نهایت ۳سهمیه دیگر از طریق مسابقات پلی‌آف به‌واسطه لیگ ملت‌های 2022-23 انتخاب خواهند شد. به این ترتیب که ۶نیمه‌نهایی و ۳ فینال میان ۱۲تیم به‌علاوه ۴تیم اول سطح A، B، C برگزار خواهد شد و قهرمان‌های هر سطح به جام ملت‌های‌۲۰۲۴ صعود می‌کنند. تیم ملی روسیه از شرکت در مرحله انتخابی کنار گذاشته شده است.

   پلی‌آف‌ها
تیم‌ها در 10گروه 5 یا 6تیمه قرار گرفته‌اند. تیم‌ها در خانه و خارج از خانه به‌صورت رفت و برگشت بازی می‌کنند و برندگان گروه و نایب قهرمانان مستقیما به مسابقات نهایی صعود می‌کنند. 3تیم باقیمانده از طریق پلی‌آف مشخص می‌شوند با حضور 12تیم براساس عملکردشان در لیگ ملت‌های 2022-23.
برای نخستین‌بار در تاریخ این رقابت‌هاست که تیم‌ها از چارچوبی غیر از مسابقات رسمی تحت عنوان «مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا» قادر خواهند بود سهمیه حضور در تورنمنت نهایی را کسب کنند. این هدف، تحت شرایطی و درصورت صدرنشینی تیم‌های سطح اول تا سوم در مسابقات مقدماتی، ممکن است شامل حال تیم‌های حاضر در سطح چهارم لیگ ملت‌های اروپا ازجمله لتونی، استونی، مولداوی و آندورا هم بشود. رده‌بندی سطوح اول تا سوم لیگ ملت‌های اروپا 23-2022، به‌ترتیب صدرنشین گروه‌های 4گانه به شرح زیر است:
   سطح ‌A: هلند، کرواسی، اسپانیا، ایتالیا
  سطح ‌B: رژیم صهیونیستی، بوسنی‌وهرزگووین، صربستان، اسکاتلند
  سطح ‌C : گرجستان، یونان، ترکیه، قزاقستان

اگر تیمی از یک سطح به یورو صعود کرده باشد، تیم بعدی جایگزین آن می‌شود. تیم‌های هلند، کرواسی و ایتالیا که بین 4تیم سطح A بودند، درصورتی که نتوانند سهمیه بگیرند به همین ترتیب در پلی‌آف حاضر خواهند بود. از میان تیم‌های این 3سطح اسپانیا، اسکاتلند و ترکیه موفق به صعود شده‌اند. هفته دهم و پایانی این مسابقات، روز 21نوامبر2023 به پایان خواهد رسید و روزهای 21 و 26مارس 2024 برای برگزاری بازی‌های دور پلی‌آف و مشخص‌شدن 3تیم دیگر درنظر گرفته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید