• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 آبان 1402
کد مطلب : 209193
+
-

لج و لجبازی، آفت زندگی مشترک

اگر همسر لجبازی دارید بهتر است به جای مقابله کردن با او رویه خود را تغییر دهید وگرنه زندگی‌تان هیچ وقت رنگ آرامش و شادی به‌ خود نخواهد گرفت. «زهرا‌امام» مشاور خانواده درباره لجبازی همسران اطلاعات ارزنده‌ای در اختیار ما می‌گذارد.

دعوای بچگانه
به باور این کارشناس، زندگی مشترک یعنی تعهد و قبول کردن مسئولیت. بنابراین زن یا مرد باید بپذیرد یک زندگی جدید را شروع کرده و نیازی نیست برای اثبات خود، نظرش را به دیگری تحمیل کند. دکتر‌امام در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه بعضی از لجبازی‌ها آنقدر پیش پا افتاده است که اصلا نمی‌توان برایش ارزشی قائل شد. در واقع دعوای بچگانه است. به‌طور مثال مرد با قاطعیت تمام و لحنی تند از همسرش می‌خواهد به فلان مهمانی بروند. زن هم لجبازی می‌کند و می‌گوید نمی‌آیم. پیامد کلام دستوری، لجاجت است. درصورتی که این آقا اگر در بیان جمله‌اش کمی لطافت به خرج می‌داد، چه بسا که خانم استقبال هم می‌کرد، بنابراین مهارت صحبت کردن و مهارت رفتاری لازمه زندگی مشترک است.»

ورود به خط قرمزها ممنوع!
این مشاور در ادامه به راهکارهای برطرف کردن لجبازی اشاره می‌کند:‌ «هنگامی که همسرتان سر موضوعی پافشاری می‌کند به روی خود نیاورید. با سکوت خود اجازه ندهید بین‌تان تنش به‌وجود ‌آید. کلنجار رفتن با او نه‌ تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند، بلکه باعث مشاجره و قهر می‌شود. به جای آن خط قرمزهای همسرتان را بشناسید و رعایت کنید وارد حریم او نشوید. اگر همسرتان تمایل ندارد به مهمانی بیاید از او سؤال کنید. شاید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

لجبازی را عادی‌سازی‌ نکنید
موضوع دیگری که دکتر‌امام درباره‌اش تأکید می‌کند مقابله به مثل است. او توصیه می‌کند:« هیچ‌وقت با لجبازی کردن رفتار همسرتان را تلافی نکنید. از همه مهم‌تر نگذارید لجبازی به یک عادت تبدیل شود. اگر مرد یا زنی با پافشاری نظر خودش را تحمیل کرد، همین بهانه می‌شود تا خواسته خود را عملی کند. شاید در ظاهر خود را پیروز بداند اما ذهنیت خوبی در ذهن همسرش به جا نمی‌گذارد و رابطه‌شان به سردی می‌گراید، چرا که زن یا مرد حوصله جر و بحث کردن ندارد و ترجیح می‌دهد طرف مقابل خود را برنده بداند تا اینکه مدام اعصابش خرد شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید