• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 آبان 1402
کد مطلب : 209118
+
-

راز بالا و پایین شدن قیمت صیفی‌جات

قیمت برخی صیفی‌جات، به‌ویژه خیار و گوجه فرنگی، در سطح شهر‌ها، در روزهای اخیر افزایش داشته است. اصل ماجرا چیست؟

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید: به‌علت بارندگی در روزهای گذشته امکان برداشت محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی و خیار وجود نداشت و همین موضوع باعث نوسان نرخ در بازار شد اما خوشبختانه با عرضه فراوان این نوع صیفی‌جات در بازار، قیمت‌ها به وضع متعادل قبل بازگشت.
او افزود: خوشبختانه این مشکل مرتفع شده و گوجه‌فرنگی و خیار تا ۵۰۰۰تومان افت قیمت داشته است و در حال حاضر بار فراوان است و در میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه را زیاد کردیم تا قیمت‌ها شکسته شود و به حالت قبل بازگردد. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با اشاره به افزایش 20درصدی تولید و رشد 15درصدی صادرات محصولات کشاورزی ایران از رفع توقف صادرات پیاز و گوجه‌فرنگی ایران به عراق خبر داد و از تلاش این اتحادیه برای تثبیت قیمت موز در بازار پرده برداشت و تأکید کرد: عرضه میوه و تره‌بار در سال1402 نسبت به سال1401، معادل 20درصد افزایش داشته است و این افزایش شامل همه 57قلم کالایی‌است که در کشور تولید می‌شود.
او می‌گوید: قیمت‌ها در ثبات نسبی است اما کاهش عرضه موز به‌دلیل کاهش قیمت آنها در بازار داخل بود که به متضرر شدن واردکنندگان انجامید و گرانی موز به گرانی دیگر میوه‌ها و ارزانی آن به کاهش قیمت دیگر اقلام می‌انجامد، به‌عبارت دیگر موز در تنظیم بازار اهمیت 100درصدی دارد.
این گزارش می‌افزاید: انار، خرمالو، انگور، سیب، پرتقال و نارنگی در بازار بسیار زیاد و با قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به بقیه میوه‌ها عرضه می‌شوند، به‌گونه‌ای که میانگین قیمت انار در محدود 20 تا 25هزار تومان، انگور 25 تا 35هزار تومان و پرتقال و نارنگی هم محدوده 20هزار تومان است. البته می‌توان در مراکز عمده فروشی، با قیمت‌های مناسب‌تری هم خریداری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید