• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208910
+
-

پیروزی بزرگ میانکاله

وزارت نفت تنها مجوز باقیمانده برای احداث پتروشیمی در میانکاله را ابطال کرد

گزارش
پیروزی بزرگ میانکاله

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

موافقتنامه احداث پتروشیمی میانکاله از سوی وزارت نفت ابطال شد. عدم‌اخذ مجوز زیست‌محیطی و ناترازی گاز طبیعی در کشور 2علت این تصمیم اعلام شده است.
به گزارش همشهری، موضوع ساخت کارخانه صنایع پتروشیمی در ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله، اگرچه در دهه50 مطرح بود اما 4دهه مسکوت مانده بود تا اینکه در اسفند۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت ایران طرح این پروژه مورد موافقت دولت حسن روحانی قرار گرفت. این پروژه قرار بود با هدف رفع نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و اشتغال‌زایی، در شبه جزیره میانکاله ایجاد شود اما این طرح، چنان ضد‌محیط‌زیستی بود که از همان روز نخست اعلام، مخالفت‌های متعدد رسمی و غیررسمی با آن آغاز شد و دیروز پس از 985روز کش و قوس، سرانجام مجوز آن باطل شد. پیش از این علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود که این سازمان درخواست طرح میانکاله را بررسی کرده و این صنعت هیچ‌گونه مجوز استقرار ندارد و هرگونه فعالیت برای احداث این مجتمع آلاینده، غیرقانونی است.
وزارت نفت خبر داده که دلیل ابطال موافقتنامه این وزارت برای احداث پتروشیمی میانکاله به‌دلیل عدم‌اخذ مجوز زیست‌محیطی و ناترازی گاز طبیعی در کشور بوده است. در متن این نامه به امضای هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت خطاب به مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران که پیش از این با عنوان صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران فعالیت می‌کرد، ابطال موافقت مقدماتی وزارت نفت با احداث پتروشیمی میانکاله را اعلام کرد. بدین‌ترتیب آخرین مجوز طرح احداث پتروشیمی میانکاله نیز باطل شد تا هیچ دستاویزی برای از سرگیری فعالیت‌های ضد‌محیط‌زیستی در محدوده میانکاله در دست سودجویان نباشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید