• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 22 آبان 1402
کد مطلب : 208901
+
-

آسمان آبی استقلال

مشت‌های گره کرده؛ از نکونام لب خط تا خطیر روی سکوها

آسمان آبی استقلال

اگر ابتدای فصل به یک هوادار استقلال می‌گفتید تیمت با این بنیه و این حجم از حواشی در حوالی پایان ثلث اول لیگ صدرنشین خواهد بود، احتمالا تصور می‌کرد در حال شوخی با او هستید. این شوخی اما حالا کاملا جدی شده و رنگ واقعیت به‌خود گرفته است. استقلال با کسب پیروزی 2بر صفر و سزاوارانه مقابل تراکتور با 22امتیاز از 9بازی جایگاهش در صدر جدول را تثبیت کرد. استقلال به‌طور میانگین از هر مسابقه 2.44امتیاز به‌دست آورده که حد نصاب بسیار خوبی است و با ادامه این روند، حتما باید آبی‌ها را شانس اول قهرمانی لیگ دانست. از سوی دیگر برتری مقابل تراکتور، تساوی بحث‌برانگیز در بازی با شمس‌آذر را هم از یادها برد و نیز روی فرضیه ضعیف‌کشی تیم جواد نکونام هم خط قرمز کشید. بسیاری تصور می‌کردند استقلال مقابل رقبای بزرگ‌تر به مشکل بخورد اما از قضا آنها راحت‌ترین بردشان را در بازی با تیم اسم‌ورسم‌دار تراکتور به‌دست آوردند.
همه خوشی‌های این چند وقت استقلال اما در همین مقدار خلاصه نمی‌شود. جلوه دیگری از آسمان آبی باشگاه، در اتحاد و نزدیکی جواد نکونام و علی خطیر نمود پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد سرمربی و مدیرعامل باشگاه که به‌شدت با هم دچار مشکل بودند، حالا کاملا اختلافات را فراموش کرده‌اند و با همدلی در مسیر کسب موفقیت گام برمی‌دارند. پس از آنکه خطیر در غائله مجادله کلامی نکونام با یحیی گل‌محمدی به‌طور تمام‌قد پشت سرمربی تیمش ایستاد و جواد را بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران دانست، در حاشیه بازی اخیر با تراکتور هم شاهد شادی و شعف خارج از تصور آقای مدیرعامل، بعد از گل‌های استقلال بودیم. این هیجانی که از مشت‌های گره شده نکونام در کنار زمین آغاز می‌شود و به فریادهای خطیر روی سکوها می‌رسد، بیش از هر چیز دیگری نشان‌دهنده روزهای خوب استقلال است.

یک شعبده‌بازی کامل
استقلال فقط در یک‌سوم زمان بازی توپ داشت و یک‌سوم پاس‌هایش هم اشتباه بود اما تراکتور را برد

 استقلال با یک روش جالب تراکتور را برد و آمارهای عجیب و غریبی در پایان بازی به جا گذاشت. شاگردان جواد نکونام توپ و میدان را به حریف سپردند و به تیم میهمان اجازه دادند تقریبا 3‌برابر آنها شوت بزند اما در نهایت این آبی‌ها بودند که با شوت کمتر و مالکیت بسیار کمتر به پیروزی رسیدند. آمار مالکیت توپ در این مسابقه 67.8درصد برای تراکتور و 31.3درصد برای استقلال بود. یعنی دقایق صاحب توپ بودن آبی‌پوشان حتی به یک‌سوم زمان مسابقه هم نرسید! بازیکنان استقلال 207پاس ردوبدل کردند، درحالی‌که تراکتوری‌ها به آمار 514پاس رسیدند. برتری استقلال حتی حاصل دقیق‌تر بودن پاس‌های این تیم هم نبود چون دقت پاس‌های آبی‌پوشان از عدد نازل 63.8درصد فراتر نرفت و این در حالی بود که 82.7درصد پاس‌های تراکتور سالم به مقصد رسید. یک نیم‌نگاه به آمارهای استقلال در بازی‌های گذشته، داستان را عجیب‌تر می‌کند. تیمی که میانگین مالکیت توپش در بازی‌های قبلی 47.4درصد و دقت پاس‌هایش 77.6درصد بوده است، در این بازی با 31.3درصد مالکیت و 63.8درصد دقت، یکی از بهترین و مهم‌ترین بردهایش را کسب کرد. همچنین میانگین شوت‌های استقلال 10.8شوت در هر بازی است اما در مقابل تراکتور آبی‌ها فقط 4شوت زدند که 3شوت آنها داخل چارچوب بود. تراکتور اما 13شوت زد و از 3شوت داخل چارچوبش هیچ سودی نبرد. امید گل تراکتور در این مسابقه 0.54 و امید گل استقلال 0.35 بوده است.
بهترین بازیکن جدال استقلال و تراکتور، مدافع آبی‌پوشان بود که گل اول بازی را به نام خودش ثبت کرد. ایمان سلیمی در این مسابقه 2ضربه زد که یکی از آنها داخل چارچوب بود و تبدیل به گل هم شد. جالب است که او با وجود بازی در خط دفاع، نیمی از شوت‌های استقلال را در این مسابقه زده و در عین حال بیشترین عملکرد دفاعی(13) را هم داشته است. سلیمی با این نمایش نمره8.12 را از متریکا دریافت کرد و برترین بازیکن زمین شد. بلانکو، مهدی‌پور و ابوالفضل جلالی دیگر بازیکنان درخشان استقلال در این میدان بودند که به‌ترتیب دوم تا چهارم شدند. گل‌ها و پاس گل‌های استقلال در این مسابقه، کار همین 4نفر بود. در تیم تراکتور بالاترین نمره را محمد قنبری(7.24) گرفت که در ترکیب اصلی نبود و از ابتدای نیمه دوم به زمین رفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید