• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 21 آبان 1402
کد مطلب : 208843
+
-

تن ماهی با طعم گرانی

با افزایش قیمت کنسرو تن ماهی، خرید برخی از ماهی‌ها جذاب شده و برخی از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای کنسرو، ماهی بخرند

تن ماهی از کالاهایی است که ظرف یک سال اخیر با افزایش عجیب قیمت روبه‌رو بوده است. بنا برگزارش مرکز آمار، قیمت مصرف‌کننده کنسروهای ۱۸۰گرمی تن ماهی در حدفاصل مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰درصد جهش داشته و از ۳۴هزار و ۳۲۰تومان به ۷۲هزار و ۴۰تومان رسیده؛ این در حالی است که رصد بازار نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت تن‌ماهی ساده از ۸۵ هزار تومان هم گذشته است. برخی از مردم معتقدند کنسرو ماهی با توجه به قیمت برخی از انواع ماهی دیگر ارزندگی لازم را برای خرید ندارد.
نایب‌رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در مورد علت گرانی تن ماهی به همشهری، گفت: در حال حاضر تن ماهی قیمت‌گذاری پیشینی و نرخ مصوب ندارد و تولیدکنندگان به روال معمول یعنی براساس قیمت خرید مواد اولیه و ضوابط سازمان حمایت با لحاظ یک میزان سود قانونی قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند؛ با وجود این، چنانچه یک تولیدکننده قیمت‌ها را بیش‌ از اندازه افزایش دهد باید پاسخگو باشد.
محمد مختاریانی با اشاره به گرانی مواداولیه تولید تن ماهی بیان کرد: سال گذشته این موقع از سال هر کیلو ماهی ۵۱هزار تومان بود، اما الآن با 3 برابر شدن قیمت‌ها هر کیلو ماهی ۱۵۵هزار تومان شده است.

تن ماهی، ۱۰۰هزار تومان
در میان انواع تن ماهی، قیمت برخی برندها با افزایش بیشتری همراه بوده است. برای نمونه، در حال حاضر هر قوطی ۱۸۰گرمی تن ماهی در روغن‌زیتون برند مکنزی با قیمت ۹۴هزار و ۵۰۰تومان و برند شیلتون با قیمت ۱۰۵هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. نایب‌رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در مورد علت این گرانی گفت: قیمت تن ماهی‌های طعم‌دار و دارای افزودنی و در روغن‌های مخصوص بالاتر است چراکه برای مثال، تولیدکننده هر کیلو روغن آفتابگردان را ۳۰هزار تومان تهیه می‌کند درحالی‌که قیمت روغن‌زیتون ۲۰۰هزار تومان به بالاست و چون حدود ۱۸درصد تن ماهی از روغن تشکیل می‌شود ۱۵ تا ۲۰هزار تومان بین تن ماهی در روغن معمولی با تن ماهی در روغن‌زیتون تفاوت قیمت ایجاد می‌شود.
مختاریانی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها مصرف تن‌ماهی کاهش یافته است، گفت: درحالی‌که تن‌ماهی غذای کارگری و دانشجویی بود در حال حاضر خیلی از مردم به‌خاطر قیمت بالا، تن ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و به‌این‌ترتیب مصرف تن ماهی خیلی کم شده به‌طوری‌که مشخصاً آمار فروش پایین آمده و این موضوع باعث شده است خیلی از کارخانه‌ها و برندهای تولید تن ماهی تعطیل شوند.
نایب‌رئیس سندیکای کنسروسازی ایران با بیان اینکه اگر واردات ماهی تن تسهیل شود، می‌توان قیمت تن‌ماهی را کنترل کرد، افزود: ۸۰درصد نیاز ماهی ما از داخل تأمین می‌شود اما ازآنجاکه ماهی خارجی ارزان‌تر است اگر ۲۰درصد واردات انجام شود و حتی سهم واردات بیشتر شود می‌تواند قیمت‌ها را پایین بیاورد.
مختاریانی در پاسخ به اینکه قیمت تن ماهی تا پایان سال گران‌تر می‌شود؟ گفت: خیر، به‌نظر من قیمت‌ها نباید بیشتر از این شود چون ماهی با قیمت بالاتر از ۱۵۵هزار تومان اصلاً توجیه ندارد و منطقی نیست. از طرف دیگر، فصل صید هم شروع شده و می‌توان پیش‌بینی کرد اگر واردات انجام شود و صید هم به اوج برسد ممکن است قیمت ماهی پایین بیاید و به‌این‌ترتیب قیمت تن ماهی هم یک مقدار پایین‌تر بیاید، بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها بالاتر از این نرود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید