• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208718
+
-

خبرهای حال‌ خوب‌کن از گوشه و کنار ایران

چند خبر خوش و چند روایت از خرده‌مهربانی‌هایی که این روزها در گوشه‌وکنار کشورمان می‌بینیم و می‌توانند از یک روز بد، یک روز خوب بسازند.

     زباله‌های تهران، برق تولید می‌کنند
ماجرای خرید زباله‌سوز برای تهران، از آن ماجراهای پرحاشیه‌ای است که از دوره چهارم مدیریت شهری بحثش داغ بوده و هربار بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شد، اما در سفر اخیر شهردار تهران به چین، این طرح به‌صورت جدی پیگیری شد. سال‌هاست چیزی در حدود 5هزارو۲۰۰تن زباله در تهران دفن می‌شود که معضلات محیط‌زیستی بی‌شماری را برای مناطق اطراف ایجاد کرده است. مدیریت شهری کنونی برای حل این معضل خرید زباله‌سوز چینی را در دستورکار قرار داد و در سفر تیم مدیریت شهری به چین، برای خریداری و انتقال تکنولوژی دستگاه‌های روز زباله‌سوز، اقداماتی صورت گرفته است. دستگاه‌هایی که داخل شهر مستقر می‌شوند و با حداقل آلودگی(مطابق استاندارد اروپا و چین)، زباله را به انرژی و برق تبدیل و حتی شیرابه زباله‌ها را هم تصفیه می‌کنند. این دستگاه‌ها ۷۰برابر دستگاه زباله‌سوز تهران ظرفیت دارند و می‌توانند در یک روز کاری تا حدود ۵هزار تن پسماند را بسوزانند و تبدیل به برق کنند.

     کشتی ایرانی در دل خزر
وقتی خبر یک دستاورد مهم را می‌شنویم یا می‌خوانیم که با دستان پرتوان ایرانی‌ها، افتخاری دیگر در این کشور ثبت شده است، ما را سر ذوق می‌آورد. مخصوصا که در این سال بیشترین خبرهای خوب را در حوزه دریانوردی داشته‌ایم، البته این‌بار خبرخوب ما سر از سرزمین مازندران و دریای خزر درآورده است. با شوق بخوانید که کشتی بزرگ کانتینربر «مهر» که به‌دست متخصصان ایرانی در کشتی‌سازی «صدرا» تولید شده، به آب انداخته شد. این کشتی کانتینربر یخچالی برای نخستین‌بار است در دریای خزر ساخته شده و در نوع خودش بی‌نظیر است که با طراحی فنی و مهندسی داخلی با چند ۱۰میلیارد هزینه قرار است مرکبات و محصولات را به کشورهای CIS صادر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید