• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208713
+
-

ققنوس در قفس

آیا محمدرضا گرایی قصد دارد مانند امیر علی‌اکبری به سراغ ورزش MMA برود؟

ققنوس در قفس

 محمدرضا گرایی با انتشار یک عکس در فضای مجازی به صدر اخبار ورزشی رسیده است. گرایی پس از مدال طلای المپیک توکیو، در مسابقات جهانی 2021 هم به مدال طلا رسید، در مسابقات جهانی 2022 با یک پله نزول نقره گرفت و در مسابقات قهرمانی جهان 2023 هم علاوه بر مدال برنز سهمیه المپیک پاریس2024 را کسب کرد. با این کارنامه، درحالی‌که همه منتظرند تا در پاریس او را روی سکو ببینند اما گرایی با انتشار عکسی روی صفحه اینستاگرامش هم جامعه کشتی را نگران کرده و هم موجب شده تا این روزها بیشتر بحث‌ها در کشتی پیرامون او و آینده ورزشی‌اش باشد. گرایی عکسی از قفس مبارزه MMA منتشر کرده و حالا همه با این سؤال روبه‌رو هستند که آیا او قید کشتی را می‌زند و به سمت این رشته می‌رود؟ گرایی فعلا در این‌باره صحبتی نکرده است ولی گفته می‌شود MMA برنامه او برای آینده است و بعد از پایان کشتی، او را در مبارزات این رشته می‌بینیم. حداقل اینکه او تا بعد از بازی‌های المپیک پاریس کنار کشتی می‌ماند. پیش از گرایی کشتی‌گیران مطرح دیگری هم چه ایرانی و چه خارجی به رشته MMA رفته‌اند. چرا MMA برای کشتی‌گیران جذاب است؟

   از علی‌اکبری تا گرایی
«همیشه در جست‌وجوی چالش جدید»؛ این جمله‌ای است که محمدرضا گرایی زیر عکسی که منتشر کرده، نوشته است و همین موضوع امکان حضور او در MMA را قوت بخشیده است. اتحادیه جهانی کشتی به گرایی لقب ققنوس داده بود و با حضور او در قفس مبارزه، باید شاهد خداحافظی کشتی‌گیر محبوب اتحادیه باشیم. با توجه به اینکه گرایی در اردوی تیم ملی حضور دارد و سهمیه المپیک را کسب کرده است، می‌شود حدس زد که خداحافظی‌ او از تشک کشتی، حداقل تا بعد از المپیک پاریس اتفاق نمی‌افتد. اگر تصمیم گرایی برای حضور در قفس قطعی باشد، تعداد ایرانیان حاضر در این رشته بالا می‌رود؛ ایرانیانی که بیشتر آنها از تشک کشتی به قفس رفته‌اند. در حال‌حاضر پویا رحمانی، آزادکار سابق ایران که مدتی هم در رشته کشتی ساحلی فعالیت می‌کرد، در امارات و در رشته MMA مبارزه می‌کند. کیوان رضایی دیگر کشتی‌گیری است که به تازگی به این رشته رفته است. او در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر بود و نمونه دوپینگش مثبت شد و بلافاصله به سراغ MMA، رشته مورد علاقه‌اش رفت. او در واکنش به مثبت شدن تست دوپینگش گفته بود: «خدا را شکر که تست دوپینگم مثبت شد و می‌توانم با خیال راحت به رشته مورد علاقه‌ام بروم.» او به‌خاطر خانواده‌اش مجبور شده بود در کشتی بماند، چراکه آنها مخالف بودند رضایی کشتی را کنار بگذارد و در رشته MMA فعالیت کند اما با محرومیت 4ساله مسیر او از کشتی جدا شد. نخستین کشتی‌گیر مطرح ایرانی که به سراغ MMA رفت امیر علی‌اکبری بود. علی‌اکبری در مسابقات جهانی2013 به مدال طلا رسید ولی نمونه تست او مثبت اعلام شد و راه جدیدی را برای خودش انتخاب کرد. او که مدال طلای جهانی کشتی فرنگی در سال2009 را دارد، در حال حاضر سرشناس‌ترین MMA کار ایران محسوب می‌شود. او در سازمان‌های رایزین و اِی‌سی‌بی سابقه مبارزه دارد. علی‌اکبری با سازمان یو‌اف‌سی که معتبرترین سازمان برگزارکننده مبارزات MMA است، قرارداد امضا کرده بود ولی این قرارداد از سوی این سازمان لغو شد. در توضیح این تصمیم یو‌اف‌سی گفته شد سابقه دوپینگ علی‌اکبری دلیل این اتفاق بوده است. مبارز ایرانی فعلا در سازمان ONE ChampionshiP مبارزه می‌کند.

   کشتی‌گیران خارجی MMA
دانیل کورمایر، کشتی‌گیر آمریکایی و دارنده مدال برنز جهان در سال2007 جزو نخستین نفراتی بود که از کشتی به‌سمت MMA رفت. این کشتی‌گیر سابق در بالاترین سطح MMA که سازمان یو‌اف‌سی است، مبارزه کرد. کورمایر در 2وزن مختلف قهرمان یو‌اف‌سی شد و کمربند قهرمانی گرفت. خوئل رومرو کوبایی هم پرافتخارترین کشتی‌گیری است که به سراغ MMA رفته است. او 5مدال جهانی و مدال نقره المپیک 2000سیدنی را در کارنامه خود دارد. رومرو پس از تغییر تابعیت از کوبا به آلمان رفت و آنجا رشته MMA را آغاز کرد. رومرو لقب سرباز خدا را دارد و در یو‌اف‌سی توانست قهرمان میان‌وزن شود و آخرین مبارزات خود را در دومین سازمان معتبر MMA یعنی بلاتور انجام داد. هنری سجودو که در المپیک2008 پکن در وزن نخست کشتی آزاد مدال طلا گرفت نیز از قهرمانان پرآوازه حال‌حاضر یو‌اف‌سی است.

   پول و هوادار
چرا کشتی‌گیران ترجیح می‌دهند سال‌های آخر ورزشی‌شان را به MMA بروند؟ به‌نظر می‌رسد درآمد بالای این رشته دلیل اصلی این انتخاب باشد. البته حضور طرفداران پرتعداد در این رشته هم بی‌تأثیر نیست. MMA ترکیبی از رشته‌های رزمی است و گفته می‌شود بوکسورها و کشتی‌گیران در این رشته موفق‌تر از سایر ورزشکاران هستند. اینها دلیل کوچ قابل توجه کشتی‌گیران به این رشته است.

با توجه به اینکه گرایی در اردوی تیم‌ملی حضور دارد و سهمیه المپیک را کسب کرده است، می‌شود حدس زد که خداحافظی‌ او از تشک کشتی، حداقل تا بعد از المپیک پاریس اتفاق نمی‌افتد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید