• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208673
+
-

خسارت‌های سیل در 2 استان همسایه

از ۱۱ تا ۱۹ آبان، ۱۳ استان کشور شامل اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد متاثر از سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند. بابک محمودی ، رئیس سازمان امداد و نجات با اعلام این خبر از امدادرسانی به ۲۴۹۳ نفر در  ۱۳ استان خبر داده و گفته است که یک نفر در شهرستان کلاله گلستان و یک نفر در گالیکش این استان جان خود را از دست داده‌اند و یک نفر دیگر در میامی استان سمنان مفقود شده است. ‌

مسدود‌ماندن راه ارتباطی
در میان همه استان‌ها اما گلستان اوضاع بدتری دارد؛ با گذشت چند روز از درگیری این استان با سیل مدیرکل بحران استان خبر می‌دهد که همچنان راه مواصلاتی گلستان به خراسان شمالی مسدود است.
نعمت‌الله حاجی‌زاده در گفت‌وگو با همشهری طول مسیر مسدود شده را 500کیلومتر می‌داند و می‌گوید: به‌گفته مسئولان استان خراسان شمالی، بازگشایی این مسیر بین یک هفته تا 10روز طول می‌کشد. مدیرکل بحران گلستان برآورد اولیه خسارت‌های ناشی از سیل را 2500میلیارد ریال عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برآورد نهایی از بخش‌های مختلف استان به‌زودی اعلام می‌شود.
استاندار گلستان نیز در جلسه مدیریت بحران شهرستان کلاله، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و ملی را از دلایل اصلی وقوع سیلاب‌های مخرب در نواحی شرقی این استان اعلام کرده و بر لزوم برخورد جدی با متخلفان این حوزه بالاخص مدیران و دهیارانی که در انجام وظایف قانونی کوتاهی کنند، تأکید کرده بود. به‌گفته علی محمد زنگانه، مدیران استانی و شهرستانی باید از تغییر کاربری اراضی ملی و زراعی و ساخت‌وساز غیرمجاز در آنها جلوگیری کنند.

تشکیل قرارگاه سیل
در استان همسایه یعنی سمنان هم اوضاع بهتر نیست. مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان برآورد اولیه خسارت بدون احتساب منازل مسکونی را بیش از ۳۵۵ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: برآورد خسارات منازل از سوی بنیاد مسکن استان سمنان در دست اقدام است و با احتساب خانه‌های مردم قطعاً خسارات سیل کالپوش بیشتر خواهد بود.  کمال طاهریان، با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در رضوان و سپس روستاهای حسین‌آباد و نام‌نیک ثبت شده است، می‌افزاید: در این سیل یک نفر مفقود شده که جست‌وجوها برای یافتن وی ادامه دارد. همچنین به‌گفته محمد حمیدی، معاون عمرانی استاندار سمنان، بیش از ۳۰۰ خانه مسکونی در این سیل دچار آب‌گرفتگی و خسارت شده‌اند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید