• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
شنبه 20 آبان 1402
کد مطلب : 208664
+
-

همکاری عراق برای ثبت جهانی محور اشکانی ساسانی کرمانشاه

مسئول پیگیری ثبت جهانی «محور اشکانی ـ ساسانی کرمانشاه» درباره آخرین وضعیت این پرونده وسرانجام مشارکت عراق در آن، زمان و اعتبار لازم برای تدوین این پرونده و همچنین آخرین وضعیت معبد آناهیتا سخن گفت.«قصرشیرین»، «طاق بستان» و «معبد آناهیتا» 3اثر تاریخی استان کرمانشاه هستند که از سال١٣٨۵ در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند، اما از آن زمان تاکنون برای تدوین پرونده این آثار و تحویل به یونسکو اقدامی نشده است. اکنون مدتی است مطرح شده که این 3اثر در قالب یک پرونده به نام «محور ساسانی کرمانشاه» از سوی متولیان میراث‌فرهنگی این استان به یونسکو معرفی خواهند شد؛ این درحالی است که مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه از وجود ۱۸اثر تاریخی شاخص دیگر در این محور خبر داده است.
مرتضی گراوند، مسئول پیگیری پرونده ثبت جهانی محور اشکانی ـ ساسانی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت این پرونده توضیح داد: با توجه به شرایطی که امروز در یونسکو حاکم است و براساس آن، کشورها هر سال فقط یک پرونده را می‌توانند در نوبت ثبت جهانی داشته باشند. تصمیم گرفتیم یک پرونده زنجیره‌ای از شرق تا غرب استان کرمانشاه آماده کنیم؛ چراکه در این مسیر به واسطه قرارگیری در امتداد جاده ابریشم (جاده خراسان بزرگ)، آثار و بناهای تاریخی زیادی ایجاد شده است. در این مسیر، مجموعه‌ای از آثار معماری، ازجمله معبد آناهیتا، بیستون، عمارت خسرو، طاق‌بستان، مجموعه قصر شیرین و... را داریم که به 2دوره اشکانی و ساسانی تعلق دارند که یک پیوستگی فرهنگی در معماری آنها دیده می‌شود.
او افزود: این پرونده با عنوان «منظر اشکانی‌ ـ ساسانی؛ از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن» آماده می‌شود. چراکه برخی از آثار این محور همچون معبد آناهیتا و قلعه یزگرد، اشکانی ـ ساسانی هستند، قصد داریم این پرونده را خارج از نوبت با مشارکت عراق به ثبت برسانیم.
گراوند گفت: تا 2هفته آینده جلسه هم‌اندیشی ثبت جهانی «منظر اشکانی‌ ـ ساسانی؛ از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن» در کرمانشاه با حضور صاحب‌نظران و متولیان این امر برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید