• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 19 آبان 1402
کد مطلب : 208638
+
-

نامگذاری معروف‌ترین سرگرمی جهان در ۲۵ ثانیه!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

«ماکی کاجی» که او را «پدرخوانده سودوکو» می‌دانند ۷۲ سال پیش در شهر ساپورو ژاپن متولد شد. پدرش مهندس یک شرکت مخابراتی بود و مادرش در یک مغازه فروش کیمونو -لباس سنتی ژاپنی- کار می‌کرد. او از دبیرستان شاکوجی در توکیو فارغ التحصیل شد، اما تحصیلات عالی خود را در دانشگاه کیو به پایان نرساند و ترک تحصیل کرد!
کاجی بود که نام «سودوکو» را برای یک نوع «بازی با اعداد» انتخاب کرد و با همین نام جدید آن را خواسته یا ناخواسته به معروف‌ترین سرگرمی منطقی جهان تبدیل کرد.
کاجی،  ‌بنیانگذار شرکت «نیکولی»  تولیدکننده مطرحی در زمینه معماهای ریاضی و منطقی است. جالب است بدانید که کاجی گفته بود که: «من این نام -سودوکو- را فقط با صرف کردن حدود ۲۵ ثانیه وقت برای این سرگرمی انتخاب کردم. چون  برای رسیدن به یک مسابقه اسبدوانی عجله داشتم! من اصلا  انتظار نداشتم که این نام برای همیشه روی این بازی باقی بماند».
سودوکو، مخفف یک عبارت ژاپنی است که خوانده می‌شود «سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو» به معنی  این‌که:«ارقام باید تنها باشند».
شرکت نیکولی، یکی از بهترین ناشران جهانی کتاب‌ها و مجلات معماست که در سال ۱۹۸۶  نقش مهمی در به شهرت رساندن سودوکو  داشت و صاحب اولین «مجله معما» در ژاپن بود.
 لازم به ذکر است که کاجی یا شرکت نیکولی، بازی سودوکو را اختراع نکرده‌اند و فقط منتشر کننده آن با نام جدید بوده‌اند و قدیمی‌ترین اسناد مربوط به اختراع سودوکو، به «جابربن‌حیان» دانشمند ایرانی نسبت داده شده است.
 کاجی در سال ۲۰۰۷ گفته بود: «من می‌خواهم نیکولی را به منبع جهان برای بازی‌های معمایی تبدیل کنم. ما معماهای بسیار بیشتری داریم که مشابه سودوکو  (منطقی) هستند».
ماکی کاجی دو سال پیش به دلیل سرطان درگذشت.
تا الآن تخمین زده می‌شود  که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در ۱۰۰ کشور جهان، سودوکو را حل کرده‌ باشند. سودوکو سال‌هاست که در جهان مسابقات سالیانه قهرمانی هم دارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید