• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 18 آبان 1402
کد مطلب : 208563
+
-

خسارت سیلاب در 13 استان

کوتاه‌تر از گزارش
خسارت سیلاب در 13 استان

بارندگی‌های شدید پاییزی همچنان ادامه دارد و درحالی‌که روز سه‌شنبه16آبان مسئولان از سیلاب و آب‌گرفتگی و امدادرسانی در11استان خبر داده بودند، این آمار روز چهارشنبه17آبان افزایش یافته و به 13استان رسیده است. همچنان ‌ گلستان و مازندران بیشترین مشکلات را در ارتباط با این بارندگی‌ها دارند.
به گزارش همشهری، شدت بارش‌ها روز چهارشنبه همانطور که انتظار می‌رفت در نیمه شرقی مازندران، گلستان و شمال خراسان‌شمالی در حد هشدار نارنجی بود و ‌بارش‌های شدید در نوار جنوبی و غربی گلستان و شرق مازندران موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها شد. رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آب‌گرفتگی از 11 تا 17 آبان و تا صبح چهارشنبه در 13 استان کشور اعلام کرد که 23شهرستان، 49منطقه شامل 40روستا، 8شهر و یک منطقه عشایری از 13 استان کشور نیاز به امدادرسانی پیدا کرده اند.
به‌گفته بابک محمودی، در این مدت ‌، 93تیم امدادی، شامل 392امدادگر به 797نفر امدادرسانی و 57نفر را به مناطق امن منتقل کرده و به 71نفر نیز اسکان اضطراری داده اند.

خسارت دوباره سیل در مازندران
بارش باران و سیلاب سه‌شنبه شب 16آبان برای چندمین بار در هفته جاری موجب خسارت به چند دهنه پل و راه روستایی مازندران شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در این‌باره گفت که بارش‌های رگباری در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان سبب بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و مسیل‌ها شده است.
به‌گفته حسینعلی محمدی شیرکلایی، جاری شدن رواناب‌ها و سیلاب در بخش مرکزی شهرستان سوادکوه، سبب بسته شدن ۵ راه روستایی و خسارت به سردهنه‌های کشاورزی شده است.
طی روزهای اخیر، بارندگی پاییزی موجب سیل در برخی نقاط مازندران به‌ویژه در مناطق غرب آن شد و برآورد اولیه خسارت این سیلاب‌ها 2500میلیارد ریال اعلام شده است.

سیلاب در گلستان قربانی گرفت
بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه سه‌شنبه 16آبان موجب جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر و برخی واحدهای مسکونی در شرق گلستان شده است. آنطور که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفته است: ۱۲تیم امدادی از پایگاه‌های هلال احمر در آزادشهر، مینودشت، کلاله، چاتال، ایمر و خوش ییلاق در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان شرق این استان به‌ویژه در آزادشهر، مینودشت، کلاله و گنبدکاووس هستند.
به‌گفته قاسم غریب‌آبادی، امدادگران هلال احمر به آسیب‌دیدگان در روستای کاشیدار آزادشهر، روستاهای دهنه تنگه چهل چای مینودشت مانند ده چناشک و صفی آباد، برخی محله های شهر کلاله و روستای تمرقره قوزی کلاله و روستای هیوه چی گنبدکاووس امدادرسانی کرده اند.
قطع آب آشامیدنی 3 روستای «وامنان، خوش ییلاق و مهدی آباد» در بخش کوهستانی چشمه ساران آزادشهر، خسارت به حدود هزار و۳۵۰هکتار از اراضی کشاورزی گالیکش و کلاله، گرفتاری مسافران مشهد که قصد خروج از گلستان به سمت خراسان رضوی را داشتند، مسدود شدن جاده محور پارک ملی گلستان در شرق شهرستان گالیکش به سمت  بجنورد برای حداقل ۲هفته، خسارت سیل به ۲۵واحد مسکونی روستای عباس‌آباد گنبدکاووس و مسدود شدن محور خوش ییلاق آزادشهر بخشی از مشکلاتی است که به‌دلیل سیل این استان را درگیر خود کرده است. همچنین بر اثر وقوع سیل و تخریب جاده در پارک ملی گلستان یک راننده پراید بر اثر سقوط خودرو در کانال آب جان باخت.
نعمت‌الله حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران گلستان بعد از وقوع سیل از اسکان اضطراری ۲۰خانوار روستای سارجه‌کر گنبدکاووس خبر داد.

امدادرسانی به سیل‌زدگان در سمنان
سمنان در همسایگی گلستان هم از آسیب‌های بارندگی و سیلاب در امان نمانده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان گفت که ۱۹روستای شهرستان میامی به‌دلیل سیلاب، دچار خسارت شده است.
کمال طاهریان با بیان اینکه برآورد میزان خسارت ناشی از وقوع سیلاب در روستا‌های شهرستان میامی در دست بررسی است، افزود: یک خانم ۴۰ساله اهل کالپوش شهرستان میامی در خانه خود حضور داشت که سیلاب، دیوار خانه اش را تخریب کرد و سیل وی را با خود برد و تا این  لحظه این خانم مفقود است.
محمد حمیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم از استقرار 32تیم امدادی در روستاهای سیل‌زده شهرستان میامی خبر داد و گفت که نیروهای امدادی به همراه تیم‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بسیج در مناطق سیل‌زده بخش کالپوش در شهرستان میامی در حال کمک به سیل‌زدگان هستند.

مسدود شدن راه خراسان شمالی به گلستان
خراسان شمالی هم از سیلاب در امان نمانده است. مدیرکل بحران استانداری خراسان شمالی در این‌باره گفت که محور چمن بید به جنگل گلستان به‌دلیل سیلاب در چند نقطه تا اطلاع ثانوی مسدود است و مسافران استان‌های شمالی از محور گرمه - شاهرود - آزادشهر تردد کنند. غلامرضا شفیق توضیح داد که بارندگی در شهرستان‌های شیروان و گرمه بیش از سایر نقاط دیگر گزارش شده و خوشبختانه خسارتی نداشته است. با این حال، به‌گفته محمد مشتری، مدیرکل راهداری خراسان شمالی، جاده چمن بید جنگل گلستان محدوده دوراهی دشت بر اثر سیلاب مسدود شده و تا اطلاع بعدی مسدود خواهد بود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید