• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208432
+
-

مدت خدمت سربازی

مدت خدمت سربازی

30مهر بود که سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد:‌ «با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تأیید فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند به‌مدت ۳‌ماه کاهش یافت.» این خبری مسرت‌بخش برای سربازان بود، اما هنوز چند روزی از تصویب آن نگذشته بود که خبری با مضمون کاهش مدت سربازی به 12‌ماه مشروط بر تصویب مصوبه در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان از سوی مصوبه کمیسیون تلفیق در رسانه‌ها منتشر شد.
در ادامه انتشار خبر، محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری و تلاش‌های آقای قالیباف در مجلس یازدهم، بعد از افزایش ده‌برابری حقوق سربازان در ۳ سال اخیر، با تصویب حکمی در کمیسیون تلفیق، در بخش‌های زیر گام مهمی در راستای اصلاح فرایند سربازی برداشته شد. کاهش مدت دوره سربازی به میانگین 12ماه، تعیین معافیت مشمولان ۳۰ سال دارای 2 فرزند و بیشتر و تکلیف دولت به تعیین وضعیت مشمولان غایب.» اما نکته قابل توجه اینکه حوزه سربازی در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری فرمانده کل قواست و از سوی نیروهای مسلح دنبال می‌شود. همچنین باید توجه داشت که ورود به این موضوع بدون اجازه مقام معظم رهبری با قانون اساسی مغایرت دارد، بنابراین می‌توان گفت کم شدن مدت سربازی، شایعه‌ای بیش نبوده و تاکنون تصمیمی درباره زمان خدمت سربازی گرفته نشده است.
طبق آخرین مصوبه تعیین شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، مدت سربازی بین 14تا 21‌ماه درنظر گرفته شده که البته به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل خدمت سربازی مربوط می‌شود؛ چنانچه خدمت سربازی در مناطق محروم یا مرزی باشد، زمان سربازی از 17به 14‌ماه کاهش پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید