• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208372
+
-

زدودن خط‌خطی‌های خط استراتژیک

زدودن خط‌خطی‌های خط استراتژیک

سال 1317کلنگ ساخت راه‌آهن تهران -تبریز در مسیر روستاهای جی، امامزاده حسن و... که آن زمان به مسیر روستاهای بلوک غار معروف بود به زمین زده شد. تقریباً به‌دلیل شروع جنگ جهانی دوم و حواشی آن 20سال زمان برد تا در نهایت 4اردیبهشت سال 1337با ریل‌گذاری تا شهرستان میانه کار ساخت و بهره‌برداری از خط راه‌آهن تبریز-تهران به پایان برسد. در این میان هم با توسعه زندگی شهری و افزایش مهاجرت به تهران روستاهای بلوک غار خیلی زود تبدیل به محله‌های مسکونی مانند امامزاده حسن، فلاح، امین‌الملک و... شدند و در دل محدوده شهرداری کنونی مناطق 17و 18قرار گرفتند. تبدیل‌شدن زمین‌های بایر کشاورزی به محله‌های مسکونی و همسایگی با ریل قطار تهران و تبریز به مرور زمان آسیب‌های اجتماعی به همراه داشت؛ آسیب‌هایی مانند آلودگی صوتی، ناامنی و.... یکی از معضلاتی که در رسانه‌ها درباره آن به کرات صحبت شده بود هم پرتاب سنگ به شیشه قطار‌های در حال عبور از این مسیر از سوی کودکان و نوجوانان بود که گاهی حتی باعث شکستن شیشه قطار و آسیب‌دیدن مسافران می‌شد. علاوه بر این، به‌دلیل عبور ریل قطار از این مسیر تا مدت‌ها منطقه 18شبیه جزیره‌ای سرگردان و فاقد امکانات رفاهی در مسیر قطار راه‌آهن تهران و تبریز قرار داشت تا اینکه اجرای بعضی طرح‌ها مانند ساماندهی نقاط آسیب‌پذیر، ساخت زیرگذر، نصب نرده‌های حفاظتی برای جلوگیری از پرتاب سنگ به شیشه‌های قطار باعث کاهش آسیب‌ها و معضلات این مسیر شد. مسیر ریلی خط آهن 748‌کیلومتری تهران-تبریز یکی از خطوط مهم راه‌آهن تهران و نیز ایران محسوب می‌شود. این مسیر در حمل کالا از مرکز ایران به ترکیه و اروپا نقش مهم و اثر‌گذاری دارد.
همچنین روی زیر گذر مسیر خط آهن تهران‌ـ تبریز طرح بی‌نظیری اجرا شده که به آن باغ‌راه حضرت فاطمه‌الزهرا(س) می‌گویند؛ مسیری که در مناطق 17و 18قرار گرفته و یکی از زیباترین مسیر‌های گردشگری شهر تهران محسوب می‌شود. طول تقریبی این باغ‌راه حـدود ۹ کیلومتر و مساحت آن ۵۰ هکتار است که تا‌کنون بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال‌جاری تکمیل می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید