• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208323
+
-

دلایل بروز چین و چروک پوست و راه‌های مقابله با آن

یکتا فراهانی؛ روزنامه‌نگار

یکی از مهم‌ترین کارها برای یافتن راهی برای مراقبت از جوان ماندن پوست آن است که درمان‌های خود را با دقت انتخاب کنید و اعتبار پزشکانی که روش‌های تهاجمی پوست انجام می‌دهند را به دقت بررسی کنید. برای روش‌های غیرتهاجمی هم حتما باید با متخصص پوست مشورت کنید تا خطرات و مزایای احتمالی درمان‌های مختلف را بسنجید.
دکتر آریا شفیعی، متخصص پوست و مو، زیبایی، دارای بورد تخصصی، مدرس و عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران درباره مشکلات مربوط به پوست می‌گوید: با توجه به افزایش استرس، شاهد گسترش پیری زودرس پوست در جامعه هستیم. بدون شک اصلی‌ترین عامل در پیری زودرس پوست ژنتیک و آنچه از گذشتگان به ارث می‌بریم، است؛ بنابراین عامل وراثت عامل مهمی در تعیین نوع پوست شماست.
به‌گفته این متخصص پوست و زیبایی، عوامل خارجی هم نقش مهمی در چگونگی پوست ما دارند. مانند تابش نور خورشید و میزان قرار گرفتن در مقابل آفتاب به‌ویژه اشعه uva که از شیشه هم عبور می‌کند و حتی ضد‌آفتاب هم به‌طور کامل نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. بنابراین آفتاب نگیرید و سعی کنید بین ساعت ۱۰ تا ۱۴ در معرض تابش نور مستقیم خورشید و آفتاب قرار نگیرید.
یکی از فرهنگ‌های خوب هم استفاده از چترهای مخصوص آفتاب است که متأسفانه در کشور ما متداول نیست. استفاده از عینک آفتابی برای چروک دور چشم هم کمک‌کننده است.
عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان پوست می‌گوید: داشتن استرس با بر هم زدن تعادل هورمونی و کاهش سرتونین که هورمون شادی است و همچنین بر خواب شبانه و اشتها نیز تأثیر دارد در ارتباط است و باعث پیری زودرس می‌شود.
به‌گفته این متخصص پوست، تغذیه و استفاده زیاد از فست فودها و غذاهای سرخ کردنی و مصرف نکردن میوه‌ها و سبزی ارگانیگ و طبیعی نیز بر چگونگی روند پوست و ایجاد چین و چروک بر آن مؤثر است.
دکتر شفیعی می‌گوید: اگر وقت ورزش ندارید، حداقل ۲۰دقیقه در روز پیاده روی کنید. دوچرخه سواری هم می‌تواند جایگزین خوبی باشد. داشتن تحرک و انجام ورزش می‌تواند کمک مؤثری به شادابی و طراوت پوست داشته باشد.هر فرد برای انتخاب روتین پوستی مناسب ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسد و براساس آن از شوینده، سیندت (شوینده غیرصابونی مرطوب کننده)، میسلار و تونر و ضد‌آفتاب مناسب پوست خود استفاده کند. مثلا اگر پوست خشکی دارید و از شوینده‌های صابونی استفاده می‌کنید اما کرم آب رسان مناسب هم نمی‌زنید، پیری پوست زودتر برای شما اتفاق می‌افتد.به‌گفته دکتر شفیعی، برای جوان‌سازی پوست ابتدا باید درک درستی از روند پیری پوست صورت داشته باشیم و بدانیم علت بروز آن چیست. در اینجا به بعضی از عوامل ایجاد چین و چروک پوست اشاره می‌شود.به‌گفته این پزشک، عوامل زیادی می‌توانند بر بروز چین و چروک پوست مؤثر باشند. مثلا تحلیل استخوان، شل شدن عضلات صورت و خالی شدن زیر پوست.
* متن کامل مطلب را در همشهری آنلاین بخوانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید