• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 آبان 1402
کد مطلب : 208217
+
-

پسر جوان بعد از 17سال قرار است به اتهام قتل دوستش قصاص شود

در یک قدمی چوبه‌دار

گزارش
در یک قدمی چوبه‌دار

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

پسر جوانی که از 17سال قبل به اتهام قتل دوست صمیمی‌اش بازداشت شده درحالی‌که قرار است هفته آینده پای چوبه دار برود می‌گوید مرتکب قتل نشده است. این ادعا در حالی مطرح شده که همه شواهد به دست آمده علیه او است.  به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از اواسط سال 85با کشف جسد پسری جوان در بندرعباس آغاز شد. درحالی‌که هیچ سرنخی در این پرونده وجود نداشت، کارآگاهان پلیس 17مظنون را بازداشت کردند اما تحقیقات انجام شده نشان می‌داد که هیچ‌کدام از آنها در قتل دست ندارند. با وجود این، تحقیقات ادامه پیدا کرد تا اینکه مدتی بعد یکی از دوستان سابق مقتول به اتهام قتل دستگیر شد. هرچند او ادعا می‌کرد که بی‌گناه است اما بعد از محاکمه به قصاص محکوم شد و با کش و قوس‌های قضایی بعد از گذشت 17سال از این جنایت حکم قصاص تأیید شد و قرار است هفته آینده اجرا شود. این محکوم به قصاص در گفت‌وگویی با همشهری ناگفته‌هایی از پرونده‌اش را بازگو کرد.

چه مدتی است که زندانی شده‌ای؟
من متولد سال 67هستم و 35سال دارم. 17سال قبل برای نخستین مرتبه دستگیر شدم و در این سال‌ها چند مرتبه حکم قصاصم صادر شد اما با نقض شدن حکم از زندان آزاد شدم. این اتفاق چندین مرتبه رخ داد تا اینکه آخرین مرتبه حکم تأیید شد.
چطور شد که به تو اتهام قتل زده شد؟
مقتول دوستم بود. در مدرسه هم همکلاسی بودیم. بعد از مدتی هر دو در کنکور شرکت کردیم و من در دانشگاه قبول شدم اما دوستم قبول نشد. به‌خاطر همین مدتی از یکدیگر فاصله گرفتیم و ماه‌ها از او خبر نداشتم تا اینکه فهمیدم به قتل رسیده است. پدرش می‌گوید تو چون دوست صمیمی‌اش بودی می‌دانی چه‌کسی او را کشته است و به همین دلیل از 17سال قبل اسمم به‌عنوان متهم این پرونده مطرح شد و دستگیر شدم.
مقتول چطور به قتل رسیده است؟
زمانی که این حادثه اتفاق افتاد من دانشجوی رشته کامپیوتر بودم. دوستم هم راننده بود. معلوم نیست چه‌کسی او را کشته است. ظاهرا ضربه‌ای به سرش اصابت کرده و در پرونده نوشته شده که بر اثر شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی جانش را از دست داده است. چون پرونده نقص داشت بعد از 14سال جسد را نبش قبر کردند و بعد از معاینه اعلام کردند که گلوله به سرش اصابت کرده و او با شلیک گلوله از کلت 9میلی‌متری به قتل رسیده است.
چرا دستگیر شدی؟
من همه این سال ها هیچ اعترافی نداشته ام. چون واقعا مرتکب قتل نشده‌ام. از طرفی قتل دوستم هیچ شاهدی هم نداشته و هیچ‌کس نمی‌داند که قاتل چه‌کسی است. پدر مقتول می گفت که تو قاتلی. او می‌گفت اگر هم تو نکشته باشی می‌دانی که چه‌کسی قاتل است. اگر قتل را گردن بگیری به تو رضایت می‌دهم. به همین دلیل است که من 17سال پایم گیر است. اما باور کنید من از این ماجرا اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه‌کسی دوستم را به قتل رسانده است.
در مدتی که با مقتول رفاقت داشتی آیا با او اختلاف یا مشکلی داشتی؟
نه هیچ اختلاف یا مشکلی نداشتیم. اما چون مدتی بود دانشگاه قشم می‌رفتم و با او رفت‌وآمد نداشتم گفتند تو قاتلی.
چطور شد که به قصاص محکوم شدی؟
در این پرونده چند مرتبه به من حکم قصاص دادند و دوباره حکم نقض شد. در این 17سال چندین مرتبه هم با وثیقه آزاد شدم و دوباره قرارم به بازداشت تبدیل شد. آخرین مرتبه با وثیقه 15میلیارد تومانی آزاد شده بودم تا اینکه چند‌ماه بعد دوباره حکم قصاصم آمد و این بار حکم در دیوان عالی کشور تأیید و قطعی شد. حدود 3هفته قبل من را برای اجرای حکم پای چوبه دار بردند. اما اولیای دم به من یک‌ماه مهلت دادند و یک هفته دیگر قرار است بار دیگر پای چوبه دار بروم.
درباره شب قبل از اجرای حکم صحبت کن. آن شب چه حس و حالی داشتی؟
همه‌اش وحشت بود. هنوز هم ترس در وجودم است. قبلش با خانواده‌ام آخرین ملاقات را انجام دادم. گفتند ناامید نباش. اما ترس رهایم نمی‌کرد.
با شرایطی که وجود دارد فکر می‌کنی بتوانی رضایت اولیای دم را جلب کنی؟
معلوم نیست. من و خانواده‌ام همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم. اگر اولیای دم حاضر باشند ما دوست داریم به نام مقتول مدرسه بسازیم یا هر کار خیری که آنها بخواهند انجام دهیم. هر چه خدا بخواهد من راضی هستم.

گفت و گو
اجرای حکم قصاص حق اولیای دم است


این متهم در حالی دست داشتن در قتل را انکار کرده و مدعی بی‌گناهی است که شواهد و مدارک به‌دست آمده در پرونده علیه اوست. الهام پوردهقان، قاضی اجرای احکام دادگستری بندرعباس در این‌باره به همشهری می‌گوید: تا حدود 12سال پس از وقوع قتل متهم همچنان دست داشتن در جنایت را انکار می‌کرد تا اینکه در تحقیقات جدید یکی از دوستان متهم شهادت داد که او قبل از قتل گفته بود که کلت کمری خریده است. در این شرایط برای بررسی دقیق جسد دستور نبش قبر صادر و در بررسی مجدد بقایای جسد آثار عبور گلوله در جمجمه مقتول کشف و به این ترتیب مجرم بودن پسر جوان اثبات شد و این رأی با حساسیت زیادی در دادگاه و دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت تأیید شد. او ادامه می‌دهد: با وجود اینکه تردیدی در مجرم بودن وی وجود ندارد، اما ما براساس وظیفه‌ای که داریم برای صلح و سازش تلاش می‌کنیم، اما نباید فراموش کرد که اجرای حکم قصاص حق اولیای دم است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید