• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 14 آبان 1402
کد مطلب : 208123
+
-

سفیر کوبا در افتتاحیه نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران عنوان کرد

افتتاح نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر

کوتاه‌تر از گزارش
افتتاح نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» عصر پنجشنبه ۱۱آبان‌ماه با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری و سیاسی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

حضور هنرمندان 15کشور
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: عرصه هنری کارتون و کاریکاتور به‌عنوان یک‌ پدیده زنده، پویا، متحرک، فعال و ‌کنشگر همواره یکی از هنرهای مبتنی بر رسانه است که در لحظه کنش و واکنش خود را ارائه می‌دهد. امروز افتخار داریم در آستانه
 13‌ آبان‌ماه و هفته استکبارستیزی و زمانی که مردم غیور ایران، بیرون راندن جاسوسان از کشورشان و از لانه جاسوسی یعنی سفارت سابق رژیم آمریکا را جشن می‌گیرند و ایستادگی تاریخی خود را در برابر این ابرقدرت به رخ جهانیان می‌کشند، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را در موزه هنرهای معاصر تهران با آثاری از هنرمندان ۱۵کشور جهان افتتاح کنیم.

ارتباط عمیق با کاریکاتوریست‌های آمریکای لاتین
در بخش دیگری از این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر هنری نمایشگاه، طی سخنانی کوتاه درباره روند برپایی این نمایشگاه گفت: پس از برپایی نخستین دوسالانه کاریکاتور تهران در سال۱۳۷۱، زمینه تعامل گسترده و مستمر با هنرمندان جهان ازجمله هنرمندان منطقه آمریکای لاتین فراهم شد و در طول 3دهه فعالیت و همکاری، ارتباط فرهنگی و هنری عمیقی را با کاریکاتوریست‌های خلاق آمریکای لاتین برقرار کردیم.

تقویت جبهه حق
در ادامه این مراسم، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ گفت: در آستانه روزی هستیم که فریاد یک ملت بر سر استکبار جهانی با تسخیر لانه جاسوسی بلند شد و ‌امیدوارم ‌این استکبارستیزی و روحیه ضد‌امپریالیستی روزبه‌روز در میان ملت‌های دنیا پرحرارت‌تر شود و روزی را ببینیم که تعداد پرچم‌های حاضر روی این صحنه، بیش از تعدادی باشد که امروز شاهد هستیم.
او با بیان اینکه روزهای سختی را در مقابل چشم بشریت شاهد هستیم، تصریح کرد: آنچه در تاریخ از غارت و کشتار خوانده بودیم، متأسفانه امروز به چشم می‌بینیم. امیدواریم این روزها کوتاه باشد و شیرینی و شادی، قرین لحظات همه ملت‌ها به‌خصوص ملت مظلوم فلسطین شود. امیدوارم این قلم‌ها، اندیشه‌ها و اجتماعات، تقویت‌کننده جبهه حق و مضمحل‌کننده جبهه باطل باشد.

مسلمان نیستم اما می‌گویم بسم‌الله الرحمن الرحیم
در بخش دیگری از این مراسم، آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا طی سخنانی گفت: با اینکه مسلمان نیستم اما می‌گویم بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ چون معتقدم خداوند با این جمله به ما کمک می‌کند.
او ادامه داد: اجازه بدهید بگویم بسیار ‌شگفت‌زده شدم و فکر نمی‌کردم این نمایشگاه در ایران برگزار شود. از این‌رو به تمامی برگزارکنندگان این رویداد که در این دوره اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است، تبریک می‌گویم.
کاسالس در ادامه افزود: وقایعی که در فلسطین اتفاق می‌افتد، یک جنایت است. در همین ساعاتی که ما اینجا هستیم، مردم در فلسطین جان خود را از دست می‌دهند، بی‌آنکه از کمترین امکانات برخوردار باشند. وقتی به این مراسم می‌آمدم، در اخبار دیدم که برق یکی از بیمارستان‌های غزه را قطع کرده‌اند و احتمالا در ساعات آینده شاهد جنایات بیشتری باشیم.
اسرائیل حماس را سازمان تروریستی خطاب می‌کند و غرب هم با ریاست آمریکا، حماس را یک سازمان تروریستی به‌حساب می‌آورد اما آنها خودشان مصداق تروریسم واقعی هستند و در حقیقت یک تروریسم دولتی دارند.
سفیر کوبا تأکید کرد: من‌ معتقدم همه باید صدایمان را بلند کنیم و هنر خود را نشان بدهیم و ‌همین مسئله حضور هنرمندان
 آمریکای لاتین در ایران را اهمیت بیشتری می‌بخشد. باعث افتخار است که اینجا هستم و این شانس را داشتیم که شماری از هنرمندان برتر آمریکای لاتین در نمایشگاه پیش‌رو حاضر باشند.
 او با بیان اینکه «آرس» تقریبا یک ایرانی است، گفت: وقتی این هنرمندان اینجا هستند، من دیگر سفیر کوبا نیستم. ‌در این لحظه سفرای اصلی آمریکای لاتین در ایران همین دوستان هنرمند ما هستند که با هنر ‌خود باعث شدند حقایقی که در قلم ‌نمی‌گنجد، به‌صورت تصویری بیان شود‌.
سفیر کشور کوبا با بیان جمله‌ای خطاب به مردم ایران، گفت: کوبا با شماست و ما در جنگ علیه بی‌عدالتی کنار هم هستیم و تا زمانی که متحد باشیم، پیروز خواهیم شد.
آرس، کارتونیست سرشناس کوبایی نیز به‌عنوان سخنران پایانی این مراسم گفت: ما کاریکاتوریست‌ها معمولا در مورد کارهایمان صحبت می‌کنیم اما من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم باعث افتخارم ‌است که توانستم در این رویداد شرکت کنم. دوستی من با ایرانیان قدمت زیادی دارد و این سفر امتداد همکاری‌های درازمدتم با هنرمندان ایرانی‌ است. از اینکه اینجا کنار شما هستم، بسیار خوشحالم. نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین تا ۲۸ آبان پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید