• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 13 آبان 1402
کد مطلب : 207952
+
-

شرایط جدید خاورمیانه و گردشگری ایران

رئیس هیأت‌مدیره جامعه تورگردانان اعلام کرده است که وضعیت جدید خاورمیانه بر سفرهای گردشگری در این منطقه و ایران تأثیر‌گذار بوده است. مصطفی شفیعی‌شکیب گفته است در شرایط کنونی، تعدادی از گروه‌های گردشگری سفرشان را به ایران لغو کرده‌اند یا گروه‌ها خیلی کوچک شده است. به‌گفته او، این اتفاق برای دیگر کشورهای خاورمیانه نیز رخ داده است. براساس اعلام رئیس جامعه تورگردانان ایران، گردشگران چینی البته به ایران سفر می‌کنند و آمار پایینی از حضور گردشگران اسپانیایی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.
اما شرایط جدید خاورمیانه ، گردشگری ایران را به کدام سو می‌برد و برندگان و بازندگان گردشگری  منطقه کدام کشورها هستند؟
سایت صدای میراث چند روز قبل در گزارشی با کمک هوش مصنوعی اعلام کرد: شرایط فعلی با سرعت و شدت بر گردشگری خاورمیانه تأثیر گذاشته و بسیاری از گردشگران را از سفر به کشورهای حتی آرام این منطقه پشیمان کرده است. براساس این گزارش، قبل از این شرایط، درآمد گردشگری خاورمیانه پس از یک‌دهه رکورد زد و به 100میلیارد دلار رسید. براساس این گزارش، مصر و اردن در شرایط فعلی ورود گردشگران را محدود کرده‌اند و درصورت پایان جنگ مرزهای خود را با احتیاط روی گردشگران خواهند گشود. لبنان و سوریه نیز ورود گردشگران خارجی را محدود می‌کنند. براساس این پیش‌بینی،  شرایط فعلی بر گردشگری داخلی کشورهای منطقه به‌ویژه در همسایگان فلسطین و سرزمین‌های اشغالی تأثیر گذاشته و با تداوم این شرایط درآمد و اشتغال صنعت گردشگری در خاورمیانه سقوط می‌کند. این گزارش اما پیش‌بینی کرده است که ترکیه، عربستان و امارات برنده گردشگری در همین شرایط فعلی هستند. براساس این تحلیل، برخی شهرها در خاورمیانه و غرب آسیا نظیر دهلی‌نو، ابوظبی، قاهره و استانبول به علاوه مکه و مدینه، نقاطی هستند که همچنان می‌توانند میزبان گردشگران خارجی باشند.
این گزارش افزوده است، گردشگری ایران نیز البته مصون از شرایط جدید ‌خاورمیانه نخواهد بود و انتشار گسترده اخبار جنگ و تنش‌های منطقه‌ای، تأثیر مستقیم بر گردشگری ورودی ایران دارد. چون گردشگران خارجی از سفر به خاورمیانه منصرف شده و سفر به ایران را نیز به تعویق می‌اندازند. اما اگر ایران امن بودن کشور برای گردشگران خارجی و خدمات گردشگری با کیفیت را برای گردشگرانی که در جست‌وجوی مقاصد جدید و جایگزین هستند، ترویج دهد، شانس آن‌ را دارد که احتمالا بتواند کشور جایگزین برای گردشگران باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید