• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207749
+
-

نوجوانان هر انیمیشنی را تماشا نکنند

انیمیشن یا کارتون یک فعالیت هنری است که با استفاده از تصاویر متحرک، اشکالی زنده ایجاد می‌کند تا حرکت و واقعیت به آن‌ها ببخشد. کارتون‌‌ها می‌توانند تأثیرات مختلفی روی کودکان داشته باشند و در برخی موارد ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. در این‌باره با  مهشید یارمحمدی، روان‌شناس تربیتی حوزه‌ی کودک و نوجوان گفت‌وگو می‌کنیم.
«بچه‌ها باید در انتخاب پویانمایی‌ها دقت زیادی داشته باشند و از پدر و مادر خود کمک بگیرند.  بعضی از کارتون‌ها اثر خوبی در روحیه‌ی شما نمی‌گذارد و حتی ممکن است خطرناک هم باشد.در بسیاری از کارتون‌ها رفتار خشونت‌آمیز نشان داده می‌شود. دیدن این صحنه‌ها برای سن کودک و نوجوان مناسب نیست. ناخواسته رفتار قهرمان داستان روی شما هم تأثیر می‌گذارد.
بعضی از کارتون‌ها محتوای باارزشی ندارند. ممکن است اطلاعات مفیدی را به شما یاد ندهند. کلمات زشتی را به‌کار ببرند یا اداهایی را که شایسته‌ی فرهنگ ایرانی نیست، انجام دهند. حتی برخی از کارتون‌ها ترسناک هستند و تماشای آن‌ها به کودکان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است دچار ترس و دلهره شوند. حتی بعضی از آن‌ها برای سن نوجوان هم مناسب نیست.
شما عزیزان توجه داشته باشید، پویانمایی‌هایی که در آمریکا یا کشورهای اروپایی ساخته می‌شود، از نظر فرهنگی و سبک زندگی با کشور ما تفاوت زیادی دارد. در حال حاضر کارتون‌هایی به اسم «انیمه»‌ پخش می‌شود که تماشای آن برای نوجوانان بسیار مخرب است. در واقع ناهنجاری‌ها را به شما یاد می‌دهد. بعضی از آن‌ها که برخلاف عرف جامعه ساخته شده‌اند تا ذهن جوانان و کودکان ما را آلوده کنند. به طور مثال انیمه‌ای که داستان پسری را روایت می‌کند که می‌تواند فیزیک جنس مخالفش را تسخیر کند. یا فیلمی که خشونت را رواج می‌دهد و در رابطه با زورگیری است. نگاه کردن به آن در واقع وقت هدر دادن است. تصاویر این انیمه‌ها نفرت‌انگیز است. نوجوان فیلم را تا پایان دنبال می‌کند و دست آخر چیزی یاد نمی‌گیرد. نوجوانان دقت کنند به‌دلیل حساس بودن موقعیت سنی‌شان اگر هر فیلم و انیمه‌ای را بدون تحقیق تماشا کنند به بلوغ زودرس مبتلا خواهند شد. موضوعی که برایشان دردسر ایجاد می‌کند.نکته جالبی به شما بگویم. اغلبتان انیمیشن‌های سیندرلا، سفیدبرفی، زیبای خفته یا دیو و دلبر را دیده و از آن لذت برده‌اید. اما باید بدانید دیدن انیمیشن‌هایی که در آن‌ها از ازدواج و پیدا کردن فرد رؤیاها برای زندگی مشترک استفاده می‌شود، باعث آسیب‌های جنسی در سنین کم و تشویق کودک و نوجوان برای ورود به حوزه‌ی روابط ناصحیح اجتماعی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید