• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207736
+
-

گزارشی کوتاه از نشستی شاعرانه برای رونمایی از کتاب «از گلوله تا گنجشک»، برای کودکان غزه

صدای بی‌صدای زیتون‌های سرخ!

صدای بی‌صدای زیتون‌های سرخ!

هفته‌ی گذشته، گروهی از شاعران حوزه‌ی کودک و نوجوان، به بهانه‌‌ی رونمایی از مجموعه‌شعری برای کودکان غزه با عنوان «از گلوله تا گنجشک» دور هم جمع شدند و قصه‌ی پر غصه‌ی خود را از صدای بی‌صدا و مظلومانه‌ی کودکان غزه، در قالب شعر، سر دادند؛ نشستی که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و در آن، علاوه بر حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش، شاعرانی چون بابک نیک‌طلب، مجتبی حاذق، محمود پوروهاب، حامد محقق، مریم اسلامی و... حضور داشتند.
در این شب شعر، حامد علامتی گفت: «شعر مقاومت، شعر فریاد است؛ ‌شعری که به مقتضای زمان‌گاهی مشت است، گاهی سنگ و گاهی موشک. شعر مقاومت، خورشیدی است که نور دارد، گرما دارد، شعر آزادی و آزادی‌خواهی است. اتفاق‌هایی که این روزها پس از پیروزی غرورآفرین مقاومت در سرزمین‌های اشغالی افتاد و باعث شهادت تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان شد و پنجره‌ی جدیدی را در ادبیات پایداری گشود....»
در این نشست، شاعران حوزه‌ی کودک و نوجوان، اشعار خود را درباره‌ی فلسطین و کودکان غزه خواندند. «مجتبی حاذق» این دو بیتی را خواند
هر آب که جاری است، چون خون سرخ است
هر شـــــاخه که سبز بود، اکنون سرخ است
با این همه خون که بر زمــــین ریخته است
محصول درخت‌های زیتـــــون سرخ است
سپس از کتاب مجموعه شعر از گلوله تا گنجشک، رونمایی شد. در این کتاب شعرهایی از مسعود طاهری‌عضد، فاطمه مرادی، نسرین سلیمانی، اکرم‌السادات هاشمی‌پور، عبدالرضا صمدی، مریم زندی، سیدحبیب نظاری و فاطمه طارمی را  می‌توان یافت که به همت اداره‌ی‌کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این مجموعه به‌زودی بعد از ارتقای کیفیت چاپ با شمارگان بالایی به‌دست مخاطبان خواهد رسید.
شعر «قلب من» از مسعود طاهری‌عضد، شاعر همدانی، یکی از شعرهایی است که برای همدردی با کودکان غزه در این کتاب منتشر شده است:




تقدیم به کودکان فلسطین


راه آزادی

زینب سلیمانی، فرزند شهیدحاج قاسم سلیمانی، در نامه‌ای، نوادگان گاندی، ماندلا و دختر چه‌گوارا را به حمایت از کودکان فلسطین دعوت کرد.
او از آنها خواسته تا مانند پدرانشان، راه آزادی‌خواهی را ادامه دهند و از ستمدیدگان فلسطین حمایت کنند.

واکنش جهانی

در جهان، هنرمندان فراوانی با کودکان غزه، هم‌دردی کردند. «آنجلینا جولی»، بازیگر برنده‌ی اسکار ، یکی از آن‌ها بود.  او در اینستاگرام خود نوشت: «آن‌چه در اسرائیل اتفاق افتاده، نمی‌تواند بمباران افراد غیرنظامی در غزه را توجیه کند، افرادی که جایی برای رفتن، دسترسی به غذا یا آب ندارند و حتی حق اولیه‌ی انسان برای عبور از مرز برای پناه‌جویی را نیز ندارند...»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید